Ben jij klaar voor het nieuwe jaar?

BLOG: 5 tips voor een frisse marketingstart in 2017

Het einde van 2016 is in zicht. Wat wij ieder jaar weer merken is dat we in deze periode vaak de vraag krijgen of wij nog snel iets op het laatste moment willen ontwerpen. Het kan gaan om iets kleins of om een veel langer lopende opdracht die opeens af moet want: “we willen fris het nieuwe jaar beginnen.” Op een moment als deze trappen wij wel eens op de rem en borrelen er veel vragen naar boven. Is hier wel goed over nagedacht? Weet men welke weg hij of zij in wil slaan? Wat is überhaupt de bedoeling van deze lastminuteactie: naamsbekendheid, sales, omzetverhoging? Of “moet het (marketing)potje op?”

Om je op weg te helpen naar een goede basis om écht fris en goed het nieuwe jaar in te gaan, hebben wij een lijstje van 5 punten gemaakt. Loop ze eens door en bepaal zelf hoe jouw bedrijf ervoor staat? Ga jij zonder enige stress het nieuwe jaar in of moet jij nog het een en ander op orde brengen voor een frisse start?

1. Stel jezelf de 5 W-vragen
Een goede basis voor een frisse start van het nieuwe jaar, is het duidelijk beantwoorden van de onderstaande 5 W-vragen gekoppeld aan jouw bedrijf. Je denkt waarschijnlijk: “dat is een eitje, ik schrijf dat zo op en eigenlijk vind ik het niet eens nodig.” Maar je zult je verbazen over het feit dat het nog helemaal niet zo makkelijk is. Vooral de vragen ‘wie’ en ‘waarom’ zijn er twee om goed over na te denken.

Met de antwoorden op deze vragen beschrijf jij nauwkeurig hoe jouw bedrijf in elkaar steekt. Tegenwoordig is het rijtje van de 5 W’s aangevuld met de ‘H’ die staat voor ‘hoe’. Hoe voert jouw bedrijf bijvoorbeeld de diensten uit? Ga dus vooral aan de slag met onderstaand rijtje:

1. Wie zijn we?
2. Wat doen we?
3. Waar doen we dit?
4. Wanneer doen we dit?
5. Waarom doen we dit?
+ Hoe doen we dit?

2. Identiteit versus imago
Hoe zie jij jouw bedrijf en hoe kijken anderen hier tegen aan? Komen de steekwoorden waarmee jij jouw bedrijf omschrijft overeen met de steekwoorden die jouw klanten geven aan jouw bedrijf? Wanneer dit het geval is, zit je goed. Maar wanneer dit twee verschillende werelden zijn, is het tijd om actie te ondernemen. Let bijvoorbeeld goed op de uitstraling van jouw bedrijf en ook op de manier waarop er gewerkt en gecommuniceerd wordt.

Vraag af en toe aan jouw klanten waarom ze zaken met je doen. Met deze feedback kom je er snel genoeg achter of jouw identiteit overeenkomt met het imago. Liggen deze twee begrippen goed in lijn met elkaar? Ga dan vooral zo door! Maar komt het een en ander niet overeen? Pak deze feedback op en werk aan jouw identiteit zodat deze gelijk loopt met het imago van jouw bedrijf.

3. Uitstraling
Hoe staat het eigenlijk met de verschillende communicatiemiddelen waarover jij beschikt? Hier draait het om de fysieke uitstraling van je bedrijf. Denk hierbij aan het logo, de huisstijl, een e-mailhandtekening en het basisgrid voor jouw advertenties en de website. Ligt alles in één lijn en gebruikt iedereen dezelfde templates en kleuren? Leg al jullie marketingitems eens naast elkaar. Sluit alles mooi op elkaar aan en is het herkenbaar voor de consument?

Een Campotip: creëer een basismap met hierin alle soorten uitingen die je tot dusver hebt. Denk aan een gesorteerde map met logo’s voor drukwerk, online communicatie of zwart-wit gebruik. In deze map staan alle mogelijke varianten zodat iedereen altijd het juiste logo kan gebruiken. Handig hè?

4. Communicatiestrategie
Denk ook na over de communicatie rond jouw bedrijf. Gaat het op dit moment zoals jij wilt of moet het toch actiever en meer gericht op de doelgroep? Bepaal welke richting jij op wilt, zowel op de korte als lange termijn. Op welke doelgroep ga jij je bijvoorbeeld richten en wat wil jij hen vertellen? Misschien nog wel belangrijker: hoe ga jij jouw doelgroep bereiken? Echt belangrijk om over na te denken!

Verder moet je ook gaan bepalen hoe en wat jij communiceert naar jouw doelgroep. Is dat op een informele of formele manier? Hoe wil jij overkomen als bedrijf? Ga jij voornamelijk kennis delen of richt jij je meer op het verkopen van jouw producten of diensten?

5. Aan de slag!
Nu jij een aantal punten over jouw bedrijf hebt genoteerd is het tijd om actiepunten op te stellen, te plannen en uit te voeren. Wat ga jij oppakken? Wanneer is de deadline? Wat kun je zelf doen en wat moet je uitbesteden? Is er genoeg budget beschikbaar? Bekijk wat je op de korte termijn zelf alvast kunt realiseren. Kijk ook naar wat er nu al is maar wat wel beter of anders kan. Vraag desnoods vrienden en familie om hun mening.

Een laatste tip: maak naast een to-do-list ook een don’t-do-list. Ze hier alles op wat in het verleden niet heeft gewerkt. Werd de huis-aan-huisfolder bijvoorbeeld niet goed opgepikt? Niet meer doen! Zoek andere mogelijkheden om jouw consumenten te bereiken.

Na het doorlopen van al deze punten begin jij 2017 gegarandeerd met een frisse start!