Marketing versus branding

Marketing versus branding

Marketing en branding. Twee termen die voor verwarring kunnen zorgen bij bedrijven. ”Dat is toch hetzelfde?” Nee. Veel bedrijven, groot en klein, begrijpen de belangrijke verschillen niet tussen marketing en branding. In dit blog leggen wij uit waarom deze twee termen, op verschillende manieren, voor ieder bedrijf belangrijk zijn en hoe jij ze kunt inzetten.

Het verschil

In principe is marketing een push-tactiek en branding een pull-tactiek. Met marketing bevorder je namelijk actief de verkoop van een product of dienst. Je duwt (push) als het ware jouw aanbod naar de klant toe om een positief resultaat te behalen. “Koop ons product, want het is ontzettend handig.” Dit is natuurlijk erg kort door de bocht, maar dit is marketing in een notendop.

Branding is anders. Branding is niet duwen, maar trekken (pull). Door middel van branding benadruk jij de essentiële waarden van jouw organisatie, product of dienst en vergroot jij hiervan de naamsbekendheid. Je trekt langzaam de consument naar je toe. Laat dus vooral door middel van branding zien dat jij je onderscheidt ten opzichte van jouw concurrenten.

Om het te verduidelijken kun je marketing op de volgende manier beschrijven: “koop mij, want ik ben van hoogwaardige kwaliteit” en branding als volgt: “dit is wat ik ben en om deze reden besta ik. Wanneer je akkoord met mij gaat of wanneer je mij wilt, koop mij, steun mij en raad mij aan bij al jouw vrienden”. Met marketing activeer je dus voornamelijk de verkoop en door middel van branding creëer je een merk rondom jouw organisatie, product of dienst. In essentie is marketing wat je doet om jouw boodschap of belofte over te brengen, terwijl je met branding daadwerkelijk jouw belofte waarmaakt!

Het gebruik

Het inzetten van marketing en branding heeft een positieve invloed op jouw organisatie, product of dienst in vele opzichten. Hieronder beschrijven we een aantal voorbeelden van marketing en branding. Het is natuurlijk aan jou om te bepalen of deze opties bij jouw bedrijf passen. Zo niet, geen idee is te gek. In ons andere blogstuk lees je hoe je out of the box kunt denken.

Marketing inzetten

Voordat je hiermee start is het belangrijk dat je goed je doelgroep hebt bepaald. Daarna kun je alle kanten op met je marketinguitingen. Tegenwoordig kun je ervan uitgaan dat een groot deel van jouw doelgroep online te vinden is. Online marketing via social media is dan ook een must! Denk hierbij aan het adverteren via Facebookadvertenties. Door hier een klein bedrag in te steken bereik je al snel duizenden mensen, breng je jouw dienst, product of merk onder de aandacht en groeit je naamsbekendheid. De doelgroep komt namelijk bewust of onbewust in aanraking met jouw merk.

Offline marketing inzetten om jouw merk, product of dienst te versterken, is uiteraard ook een goede optie. Áls je maar jouw doelgroep hiermee bereikt. Heb je een tijdelijke uitverkoop en wil je lokale klanten bereiken? Plaats een advertentie in de lokale krant en plaats reclameborden langs de weg. Ga dus voor jezelf na waar jouw doelgroep te vinden is en vind de juiste kanalen om deze groep te bereiken.

Branding inzetten

Vanaf het moment dat de doelgroep jouw logo ergens tegenkomt, begint het proces van herkenning. Nu kun je je gaan focussen op branding. Zorg er altijd voor dat de huisstijl in alle communicatie-uitingen op een herkenbare wijze terugkomt. Mensen zijn visueel ingesteld en leren zo jouw merk sneller te herkennen. Een voorbeeld: visualiseer een groen vlak en een rode ster met een witte rand. Iemand al zin in de vrijdagmiddagborrel? Juist, Heineken. Een merk dat uit duizenden te herkennen is. Of zeggen de woorden ’swoosh’ of ‘three stripes’ je ook meteen iets?

Herkenbaarheid creëren rondom jouw merk is dus belangrijk. Maar het verhaal erachter net zo! Probeer dus naast de kortingsacties en afprijzingen van jouw producten of diensten, het verhaal achter jouw bedrijf te vertellen aan je doelgroep. Ook dit kan op talloze manieren. Neem nu dit blogstuk als voorbeeld. Mensen kennen ons voornamelijk als reclamebureau. Maar door dit informatieve blogstuk met jullie te delen, delen wij onze kennis. Wij bieden dus net even dat beetje extra.

Deel foto’s of video’s (vlogs) van hoe het er achter de schermen aan toegaat om jouw bedrijf op deze manier een persoonlijke touch te geven. Of laat een medewerker zijn of haar dag beschrijven om zo de verschillende werkzaamheden te verduidelijken. Dit zijn leuke manieren om jouw doelgroep te binden aan jouw bedrijf.

Bedenk goed wat de unieke eigenschappen zijn van jouw product, dienst of bedrijf en hoe de doelgroep dit ziet. Wat het ook is, zorg ervoor dat je jouw unieke eigenschappen consequent laat zien en waarmaakt bij de doelgroep. Een belangrijk onderdeel van branding is het creëren van een voorkeurspositie bij de doelgroep. Zorg ervoor dat je jouw klanten tevreden houdt en hen het gevoel geeft dat ze jouw aandacht hebben. Verleid hen tot herhaalaankopen door ze te overtuigen van de kwaliteit en dienstverlening. Positieve klanten dragen namelijk weer bij aan een positief imago binnen jouw branche.

En nu jij

Wees eenvoudig, consistent, creatief en relevant en je hebt een sterk merk. Neem Coca Cola. Het merk is sterker dan Pepsi omdat zij haar personaliteit terug laat komen in alle producten en campagnes. Starbucks biedt jou meer dan alleen koffie, namelijk een ervaring. En door een hotdog van 50 cent aan te bieden, maakt IKEA aan het eind van een winkeldag nog even duidelijk waarom je vooral daar moet blijven winkelen. En het werkt, want deze drie merken zijn uitgegroeid tot megasuccessen. Een mooie motivatie! Misschien zal jouw bedrijf niet belanden tussen deze grote namen, maar het inzetten van marketing en branding is dus absoluut de moeite waard.