Outside of the box denken, maar hoe dan?

Outside the box denken, maar hoe dan?

Outside the box denken, je hoort het overal en van iedereen. Waar het vaak op neerkomt is dat “wanneer je nog niet outside the box denkt, je dit zeker wél moet gaan doen”. Maar omdat er zoveel over gesproken wordt, begint het steeds meer een modewoord te worden. Bij het woord ‘omdenken’ is dit hetzelfde geval. Men gebruikt deze termen te pas en te onpas. Maar wat betekent outside the box nu echt? En hoe kan dit jouw helpen bij een sterke marketingstrategie?

Buiten de doos
De letterlijke betekenis van ‘outside the box’ is ‘buiten de doos’. Met deze doos bedoelt men het bestaande denkpatroon van een organisatie of merk. Zit je ‘in’ de box, dan zal er hoogstwaarschijnlijk weinig creativiteit rondom jouw merk bestaan en is de communicatie recht toe recht aan. Eigenlijk is het grootste voordeel van in de box zitten ook meteen het grootste nadeel: voorspelbaarheid. Niemand wordt verrast door hetgeen jij communiceert. Om creatief te zijn, moet je dus uit de box komen. Kom los van het bestaande denkpatroon!

Bij Studio Campo komt outside the box denken dagelijks aan bod. Iedere klant die vraagt om een reclame-uiting wil hiermee opvallen. Dat is ónze opdracht. Hoe kunnen wij het doel van de reclame-uiting zo vormen dat wij iets creëren dat opvalt en waarmee wij nóg een doelgroep bereiken waar men in eerste instantie niet aan dacht. Of nog beter: waar de concurrent van onze opdrachtgever eerder geen potentieel zag en nu achter het net vist.

Omdenken in de praktijk
Onze opdrachtgever Huidinstituut Karin vroeg ons om haar eindejaarsactie onder de aandacht te brengen. De actie bestond uit een dubbele schoonheidsbehandeling waar je een scherpe prijs voor betaalde wanneer je deze gelijktijdig inplande. In eerste instantie bestond de doelgroep voor deze actie alleen uit vrouwen. Maar omdat de actie in december liep en dus rond de feestdagen viel, hebben wij naast vrouwen een andere doelgroep aangeboord: mannen. Mannen? Ja, mannen die nog geen idee hadden wat voor een cadeau zij hun vriendin of vrouw wilden geven tijdens de feestdagen.

Tijdens deze campagne hebben wij vier verschillende Facebookadvertenties opgezet. Vier advertenties met uiteenlopende teksten, andere afbeeldingen en twee verschillende doelgroepen: mannen en vrouwen. De advertenties hebben wij doelgroepgericht een aantal weken laten lopen.

Door outside the box te denken en diverse invalshoeken te creëren, kreeg Huidinstituut Karin meerdere aanvragen voor behandelingen door mannen. Voor hun vrouw of voor zichzelf. Een geslaagd resultaat met een grotere naamsbekendheid voor Huidinstituut Karin onder mannen.

Blog out of the box denken maar hoe dan Voorbeeld huidinsituut karin

Alles kan
Vind je het lastig om outside the box te denken? Zet dan je mindset eens op: alles kan! Verzamel eerst zoveel mogelijk ideeën. Dit mogen absurde, vreemde, onlogische of onrealistische ideeën zijn. Er is geen goed of fout! Vervolgens ga je deze opties bundelen en trechteren. Met welke ideeën ga je jouw doel bereiken? Door écht outside the box te denken, zal je dit doel behalen met een idee waar je eerder nooit aan gedacht zou hebben.