Waarom je als bedrijf wél moet bloggen

Waarom je als bedrijf wél moet bloggen

Regelmatig krijgen we de opmerking: “Bloggen, waarom zou ik dat doen? Het kost alleen maar extra tijd en levert toch niets op.” Onzin! Bloggen is wél belangrijk en waardevol voor bedrijven. Bloggen is namelijk een manier om je te onderscheiden van de concurrent door waarde te creëren bij jouw doelgroep. Kortom: betere bekendheid, meer websitebezoekers en een stijgend aantal leads.

Schrijf laagdrempelig

Zorg dat je met een blog lezers aantrekt en niet wegduwt. Het is dus belangrijk dat je op een laagdrempelige manier vertelt wat jouw bedrijf precies doet. Hiermee bedoelen we dat je niet op een stijve of formele manier hoeft te schrijven. In jip-en-janneketaal vertellen wat voor een gekke voorwerpen je allemaal tegenkomt tijdens het opknappen van tuinen met je hoveniersbedrijf, is aantrekkelijke content om te delen. Een goed verhaal blijft hangen, waardoor jouw bedrijf sneller wordt gebeld om weer een tuin op te knappen.

Onderscheidend zijn door waarde te creëren

Door het schrijven van blogstukken kun je je onderscheiden van de concurrent. Er zijn namelijk duizenden andere hoveniersbedrijven. En door jouw ervaringen op de werkvloer of meningen en kennis over jouw branche te delen met je doelgroep, val je op tussen de rest. We blijven als voorbeeld even het hoveniersbedrijf van “Frank” gebruiken. Na het lezen van een blogstuk van hovenier Frank waarin hij haarfijn uitlegt hoe jij jouw tuin summer ready maakt, zul je hem sneller om tips vragen dan een ander hoveniersbedrijf. Dit komt omdat Frank op zijn manier waardevol voor jou is geweest.

Nog een voorbeeld: hij deelt een blog over het laten overwinteren van je olijfboom. Een informatief en waardevol blogstuk voor iedereen die een olijfboom in zijn tuin heeft staan. Want na het lezen van dit blog weet je dat je jouw olijfboom moet afdekken met een vliesdoek of speciale beschermhoezen bij strenge vorst. Kortom: creëer waarde voor jouw doelgroep. Waarom heeft jouw doelgroep jouw hulp en kennis nodig? En wat kun jij voor hen betekenen?

Waarom je als bedrijf wel moet bloggen

Inspireer!

“Maar hoe dan?” Het klinkt misschien lastig, maar dat valt best mee. Probeer de lezer van jouw blogstuk op nieuwe ideeën te brengen of aan het denken te zetten. Al is het maar één klein idee, het is je toch gelukt om de lezer te inspireren. Een blog kan variëren van humoristisch tot informatief, maar voeg er altijd inspiratie aan toe. Waar je uiteindelijk naartoe wilt, is natuurlijk dat jouw verhaal nog weken in het hoofd van de lezer blijft rondspoken. Weet je dit te bewerkstelligen, dan creëer je impact!

Meer naamsbekendheid en websitebezoekers

Door jouw blogstukken te delen op verschillende kanalen creëer je meer naamsbekendheid. Het is bijvoorbeeld goede content om te gebruiken in nieuwsbrieven of op social media. En via deze kanalen trek je meer bezoekers naar je website. Een ander belangrijk voordeel van bloggen is dat de vindbaarheid van jouw website stijgt. Google vindt het heerlijk als jij maandelijks een kwalitatief sterk blogstuk online zet en beloont je hier ook voor. Let maar op: je wordt opeens wél gevonden op dat ene zoekwoord. En hoe meer websitebezoekers je naar je website trekt, hoe meer leads je genereert.

Waarom je als bedrijf wel moet bloggen

Kortom: bloggen werkt!

Zakelijk bloggen loont dus wel degelijk. Wij merkten toen we begonnen met bloggen dat onze website bijna twee keer zoveel bezoekers kreeg! Dus, sta je nog steeds achter het standpunt dat bloggen teveel tijd kost en niks oplevert..? Laat ons het tegendeel bewijzen!

Uitbesteden of zelf aan de slag?

Probeer eerst zelf een keer een blog te schrijven. Pak een onderwerp waar je veel over weet te vertellen en echt achter staat. Het is helemaal niet erg wanneer een blog niet perfect is. Het is logisch dat de een beter kan schrijven dan de ander. Weet je nu al dat je het zelf toch niet gaat doen en kun je binnen jouw bedrijf ook niemand anders vinden die het wil proberen? Besteed het dan uit aan een partij die graag blogs voor jouw bedrijf schrijftNeem gerust eens contact met ons op!