5 signalen dat jouw bedrijf toe is aan een nieuwe website

5 signalen dat jouw bedrijf toe is aan een nieuwe website

Net zoals je telefoon, kleding, meubels of auto is ook jouw website eens in de zoveel tijd aan vervanging toe. Maar hoe weet je dan wanneer het daadwerkelijk tijd is voor een nieuwe site? Geef eens antwoord op de volgende vraag: ‘Laat jij jouw website nog steeds vol trots zien aan werkrelaties, familie of vrienden?’ Heb je ‘nee’ geantwoord op deze vraag? Dan volgen hier 5 redenen om een nieuwe website te overwegen.

1. Je website is zowel visueel als technisch verouderd

Is jouw website nog van deze tijd? Of heb je het gevoel dat je tien jaar terug in de tijd reist wanneer je een bezoek brengt aan je site? Is dit laatste het geval? Dan kun je ervan uitgaan dat websitebezoekers je site snel weg zullen klikken. Een gedateerde en niet goed werkende website wordt namelijk minder of niet serieus genomen en hiermee tegelijkertijd ook jouw bedrijf. Mensen vertrouwen het niet, klikken op het kruisje en zoeken vervolgens verder. Dit is zonde. Met een aantrekkelijke website die naar behoren werkt, is de kans veel groter dat de bezoeker langer blijft hangen, meerdere pagina’s bezoekt en eventueel contact opneemt.

eigen content beheren

2. Je kunt niet je eigen content beheren

Tegenwoordig zijn websites dynamisch, oftewel: ze veranderen regelmatig. Er worden pagina’s toegevoegd, verwijderd en blogpagina’s worden frequent bijgehouden. Op deze manier blijft jouw website voor de bezoeker interessant en relevant om naar terug te keren. Maar niet alleen voor de bezoeker is dit aantrekkelijk, ook Google gaat je website meer waarderen en zorgt ervoor dat de website beter vindbaar is.

Maar vele websites zijn bij een externe partij ondergebracht in een systeem waarin jij niets zelf kunt doen. Voor elke aanpassing moet je contact opnemen en soms gaat hier erg veel tijd overheen. Dit is niet meer van deze tijd. Als ondernemer moet jij (vinden wij) je eigen website makkelijk zelf kunnen beheren. Staat jouw website bij een externe partij of is het CMS-systeem erg lastig om mee te werken? Dan is een overstap naar een WordPress-website zeker het overwegen waard.

3. Je website is niet responsive

Het is 2018… Als jouw website nu nog steeds niet werkt op een smartphone of tablet, dan heeft jouw website eigenlijk geen bestaansrecht. Dat klinkt misschien hard, maar momenteel gaat meer dan de helft van het internetverkeer via mobiele apparaten en niets is meer frustrerend dan een website die niet goed werkt op mobiel.

Een responsive website past zich automatisch aan aan het formaat van het scherm waarop de site is geopend. Dit werkt zeer bevorderlijk voor de gebruiksvriendelijkheid en dit zorgt er tevens voor dat je een groot deel van jouw websitebezoekers niet kwijtraakt. Is jouw website niet responsive? Dan mis je een grote kans en is het tijd voor een nieuwe site.

responsive webdesign

4. Weinig bezoekers door slechte vindbaarheid

Je checkt na een maand weer eens de bezoekersaantallen van je website via Google Analytics en weer is het lage bezoekersaantal niet gestegen. We begrijpen je teleurstelling. Lage bezoekersaantallen moet je dan ook niet negeren. Er kunnen meerdere redenen zijn dat mensen jouw website moeilijk kunnen vinden, en vaak ligt het voor een groot deel aan je eigen site.

Zo kan het zijn dat je website een te lange laadtijd heeft. Uit verveling of frustratie klikt de bezoeker de site al snel weg en ook Google keurt een trage website af. Ook de content op de site is erg belangrijk. Bevat het de juiste zoekwoorden? Is de tekst logisch opgebouwd (titel, intro, tussenkopjes)? Hebben de afbeeldingen die op de site staan een goede naam? Dit zijn allemaal factoren waarmee je de vindbaarheid van jouw website kunt optimaliseren.

5. Je website brengt geen leads binnen

Geen websitebezoekers, betekent ook geen leads. Daarentegen is een website die duizenden bezoekers per maand trekt maar geen leads binnenhaalt, ook niet wat je wilt. Wat is dan nog het doel van jouw website? Een hele nieuwe website is in dit geval wellicht wat overdreven, maar een kritische blik naar de menustructuur en inrichting van je site kan zeker geen kwaad. Met diverse aanpassingen zoals aansprekende call-to-actions, makkelijk te vinden contactgegevens, aantrekkelijke pagina’s, een logische menustructuur en goede content waar je bezoeker (of potentiële klant) iets aan heeft, is de kans dat bezoekers converteren in uiteindelijke leads veel groter.

Negeer bovenstaande signalen niet

Maak je geen zorgen wanneer jouw website een van bovenstaande gebreken kent. Maar we raden je wel aan om deze signalen niet te negeren. En blijkt dat er meerdere punten betrekking hebben op jouw site, dan is het wel tijd om aan de bel te trekken. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij kijken graag samen naar de mogelijkheden!