Blog

Reflecteert jouw huisstijl nog daadwerkelijk wie jouw bedrijf is?

Voor ieder bedrijf of merk is het op een bepaald moment tijd voor een nieuwe huisstijl. Bedrijven die al even bestaan, ontwikkelen zich door de jaren heen. Na jaren ervaring sta je er beter voor dan in de beginfase van je onderneming. Je hebt misschien nieuwe, lange termijn doelstellingen en je hebt veel meer informatie over je klanten. Dit is vaak hét moment om je (verouderde) huisstijl onder de loep te nemen. Maar wanneer weet je zeker dat je ready bent voor een nieuwe uitstraling?

Een voorbeeld

Peter startte 7 jaar geleden zijn eigen schildersbedrijf. Bij het opstarten van zijn onderneming begon hij met een logo, een kleine website en wat visitekaartjes. Inmiddels is zijn bedrijf uitgegroeid tot een grote speler binnen de branche. Peter heeft inmiddels veel mensen in dienst en biedt meer dan alleen schilderwerk. Er is nu een extra tak binnen het bedrijf die zich richt op timmerwerk. Zijn logo en website van 7 jaar geleden passen dan ook totaal niet meer bij wat Peter nu wil uitstralen met zijn bedrijf. Voor hem is het dus tijd om zijn huisstijl te vernieuwen.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl bepaalt het complete, publieke gezicht van jouw bedrijf. Dit is dus veel meer dan alleen je logo. De volgende elementen vormen samen de uitstraling van jouw bedrijf: bedrijfsnaam, logo, typografie (lettertypes), kleurgebruik, vormentaal (vormen en andere grafische elementen) en beeldstijl (fotografie- of illustratiestijl).

Check of jij toe bent aan een nieuwe huisstijl

Om te checken of jouw bedrijf toe is aan een restyling hebben we een korte vragenlijst opgesteld. Antwoord je een of meerdere vragen met ‘nee’? Dan is het zeker de moeite waard om na te denken of je klaar bent voor een nieuwe uitstraling.

 

  1. Sluit de naam van jouw bedrijf nog aan bij jouw product of dienst?
  2. Dit geldt tevens voor je pay-off. Sluit deze nog aan op jouw bedrijfsactiviteiten?
  3. Wordt op alle uitingen (denk aan visitekaartjes, briefpapier, website, advertenties, etc) de huisstijl consistent doorgevoerd?
  4. Zijn jouw huidige lettertypes en kleuren nog van deze tijd?
  5. Is het logo bij een uiting in zwart-wit nog goed leesbaar?
  6. Kloppen op alle uitingen de gegevens zoals het telefoonnummer en bezoekadres nog?
  7. Ben jij nog trots op je huidige huisstijl?

Een nieuwe huisstijl ontwikkelen?

Bij het restylen komen veel dingen kijken. Je kunt dit het best in 3 verschillende fases oppakken: strategie, ontwerp en implementatie. Binnen het uitwerken van de strategie bepaal je wat je wil uitstralen naar de buitenwereld. Daarna volgt de vormgeving van je nieuwe huisstijl. Wanneer deze naar wens is, is het tijd voor de lancering. Dit kan pas wanneer de nieuwe uitstraling in alle verschillende middelen is doorvertaald. Denk aan digitale media en drukwerk.

Interesse in een nieuwe huisstijl?

Wil je eens sparren over het eventueel laten ontwikkelen van een nieuwe huisstijl? Of is jouw website toe aan een restyling? Bel ons op of kom langs in onze studio! De koffie staat al voor je klaar.

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.