Waarom wij een template logo afraden

Waarom wij een template logo afraden

Je bent net je eigen onderneming gestart en daar heb je behoorlijk veel geld in gestoken. Het enige wat nog mist is een logo en dat heb je het liefst zo snel en goedkoop mogelijk. Je hebt immers al genoeg dure uitgaven gehad de afgelopen tijd. Je zoekt op Google en komt al snel een site tegen waar je jouw bedrijfsnaam kunt invullen en waar vervolgens talloze goedkope logo’s tevoorschijn komen. We snappen dat dit verleidelijk klinkt, maar wij raden een template logo echt af. Hieronder leggen wij je uit waarom.

Geen eigen visuele identiteit

Een template logo wordt niet speciaal ontworpen voor jouw bedrijf. Dit soort logo wordt meestal gekozen op basis van smaak. Je kijkt naar het beeldmerk, lettertype en kleursamenstelling. Wanneer je hier tevreden over bent, maak je je keuze en klaar. Jouw logo heb je in the pocket!

Maar een template logo gaat jouw klanten nooit laten zien wat jouw bedrijf zo speciaal maakt. Niets ten nadele van je smaak, maar het is absoluut niet zeker dat dit template logo de juiste klanten aantrekt. Hoe mooi jij jouw gekozen logo ook vindt, het heeft geen eigen visuele identiteit.

Niet uniek

Het logo is het gezicht van jouw bedrijf. Het communiceert de persoonlijkheid, kernwaarden en diensten. Maar wij verzekeren je: dit realiseren met een template logo is niet haalbaar. Wil je met je logo jouw gewenste doelgroep bereiken en je bedrijfsidentiteit sterk naar voren laten komen? Daar komen behoorlijk veel factoren bij kijken zoals het font, de kleursamenstelling, wel of geen beeldmerk, compositie, etc. Uiteraard moet het ook een geheel vormen met de rest van je communicatie-uitingen (je huisstijl). Dit gaat dus een stuk dieper.

“Jouw bedrijf is toch uniek? Dat is een template logo niet!”

Hoe goedkoper jouw template logo is, hoe vaker jouw logo verkocht is aan anderen. Dit gaat ten koste van je onderscheidenheid. Het maakt jouw bedrijf één van de vele met hetzelfde logo… Zeg maar dag naar je eigen unieke identiteit.

Geen betekenis en diepgang

Met een template logo vindt er voorafgaand geen onderzoek plaats. Wanneer wij de opdracht krijgen om een logo te ontwerpen voor een klant is dat juist waar we mee beginnen. We vragen hen onder andere wat hun bedrijf bijzonder maakt ten opzichte van de concurrentie en wat hun ideale klant is. Door antwoord te krijgen op zulke vragen is het pas echt mogelijk om een onderscheidend en uniek logo te ontwerpen.

Ga voor kwaliteit

Dat is onze tip wanneer het om jouw bedrijfslogo gaat. Alleen met een doordacht en speciaal voor jou ontworpen logo, lukt het om je doelgroep aan te spreken en je identiteit over te brengen. Je kunt ons altijd bellen, mailen of kom gerust eens langs wanneer je vragen hebt over logo-ontwerp. Wij denken graag met je mee!