Doelgroepanalyse


Voordat je op een succesvolle en effectieve wijze (potentiële) klanten kunt bereiken via online of offline kanalen, moet je weten wie jouw doelgroep is. Het opzetten van een sterke doelgroepanalyse draagt dan ook bij aan het verkopen van je product of dienst. Heb jij moeite om je eigen doelgroep in kaart te brengen? Wij helpen je graag met het opzetten van een bruikbare doelgroepanalyse.

Wat is een doelgroepanalyse?

Een doelgroepanalyse is bruikbaar wanneer er uiteindelijk één of meerdere specifieke doelgroepen zijn vastgesteld voor de producten of diensten die jij aanbiedt. Een veel voorkomende fout is dat een bedrijf een te grote doelgroep voor ogen heeft, bijvoorbeeld: “iedereen die in de gemeente Utrecht woont” of “alle ondernemers”. Er zijn altijd groepen bij wie jouw dienst of product goed of minder goed past.

Door jouw doelgroep(en) zo specifiek mogelijk te identificeren, kun je hen op de juiste manier aanspreken en bereiken. Via het geschikte communicatiemiddel bied je hen een gerichte oplossing of kun je hen zichzelf laten herkennen in een geschetst probleem. Tevens lukt het je als onderneming beter om onderscheidend te zijn door deze specialisatie.

Wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wanneer wij aan de slag gaan met het opzetten van een doelgroepanalyse, starten we met interne gesprekken met verschillende medewerkers binnen je organisatie. Zo creëren we een breed beeld van de verschillende doelgroepen met wie jouw organisatie te maken heeft. Met deze informatie maken we gedetailleerde persona’s die jij vervolgens kunt inzetten bij jouw (online) marketingstrategie. En ook daar kunnen wij je in ondersteunen!

Is dit wat je zoekt?
Neem contact op!