Blog

10 tips voor een succesvolle post op LinkedIn

LinkedIn is een uitstekend platform om je zakelijke doelgroep te bereiken. Is jouw organisatie actief op LinkedIn, maar valt het engagement tegen? Helaas bestaat er niet zoiets als ‘de perfecte LinkedIn-post’. Toch zijn er bouwstenen die ervoor kunnen zorgen dat zoveel mogelijk mensen door jouw post getriggerd worden. In deze blogpost delen wij de meest essentiële tips.

Weet voor wie je schrijft

Hopen dat jouw post per toeval bij de juiste persoon terechtkomt is geen effectieve werkwijze. Voor het schrijven van sterke LinkedIn-posts is het allereerst belangrijk dat je helder hebt wie jouw exacte doelgroep is. Hierna is het tijd voor de volgende stap: het schrijven van een post. Dit onderdeel wordt vaak onderschat, maar het schrijven van een pakkende tekst is zo makkelijk nog niet. Onze eerste tip geldt als volgt: hou het kort! Vertel jouw boodschap in max. 139 tekens, zodat de hele tekst in de post te zien is. Een andere tip is om de post af te sluiten met een call-to-action. Wil je dat jouw post gedeeld wordt? Of wil je een bepaalde reactie uitlokken? Dan kan het bijvoorbeeld goed werken om de post met een vraag af te sluiten. Tot slot willen we je meegeven om relevante hashtags aan de tekst toe te voegen. Ben je klaar om de post online te zetten? Lees ‘m dan nog een keer goed door of laat de tekst checken door een collega.

Val op met beeld

Niet alleen de tekst, maar ook het beeldmateriaal speelt een belangrijke rol. Allereerst is het van belang dat er een duidelijke verbinding is tussen de tekst en de afbeelding. Het beeld moet de tekst versterken en andersom. Vermijd standaard afbeeldingen en verkies persoonlijke foto’s altijd boven stockfoto’s. Dit zorgt namelijk voor extra betrokkenheid en een gevoel van vertrouwen. Naast afbeeldingen werken video’s ook erg goed op het platform LinkedIn. Ben je van plan om een video te plaatsen? Voeg dan ondertiteling toe. Zo kan de video ook zonder geluid bekeken worden. Zorg er verder voor dat de video niet te lang is (het liefst rond de 30 seconden).

Gesponsorde content

Wil je jouw bericht bij een groter publiek onder de aandacht brengen? Dan kan het interessant zijn om het bericht te promoten. Dit kan al vanaf €10 per dag. Met het promoten van een bericht kun je niet alleen het bereik vergroten, je kunt ook heel specifiek instellen wie jouw post moet zien. Wel is het verstandig om de post eerst te plaatsen en daarna pas te promoten. Sponsor je het bericht meteen, dan is de kans aanwezig dat bijvoorbeeld jouw volgers of collega’s zich niet in jouw gekozen doelgroep bevinden en de post dus niet te zien krijgen. Zij kunnen de post dus ook niet delen, wat natuurlijk zonde is!

Probeer, meet en verbeter

Na het publiceren van een post ben je natuurlijk nog niet klaar. Het creëren van sterke LinkedIn-posts blijft een kwestie van uittesten. Het effect van een post kan namelijk per branche en per bedrijf verschillen. Probeer verschillende dingen uit, meet de resultaten en verbeter. Zo kun je bijvoorbeeld ieder kwartaal de LinkedIn Statistieken onder de loep nemen en analyseren of jouw doelen behaald worden. Stijgt de het aantal volgers? Presteren de berichten goed? Wat is de invloed van het posten op een bepaalde dag of tijd? Op deze manier kun je aan de slag met het opstellen van nieuwe berichten voor het volgende kwartaal.

Heb jij na het lezen van dit artikel nog steeds moeite met het opstellen van effectieve LinkedIn-posts? Neem dan gerust contact met ons op of kom langs in onze Studio. Wij helpen je graag. 

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.