Blog

Dit moet je weten over Google Page Experience

Over de jaren heen is de zoekmachine van Google erg verbeterd. Het algoritme waarmee Google websites beoordeelt en rankt wordt regelmatig geüpdatet. Ook dit jaar (mei 2021) staat er een update op de planning, waarin Page Experience een grote rol gaat spelen. Wat is dit en wat betekent dit voor jouw website? We leggen het je graag uit.

Wat is Google Page Experience?

Google Page Experience is een verzamelnaam voor meetbare factoren waarmee Google de gebruikersvriendelijkheid van jouw website beoordeelt. De factoren die nu al meetellen in het algemene ranking algoritme van Google zijn:

  • Mobielvriendelijkheid: is jouw website goed te gebruiken op mobiele apparaten?
  • Safe-browsing: dit is een dienst van Google dat onveilige websites meldt.
  • HTTPS: een HTTPS verbinding is veiliger dan een HTTP verbinding.
  • Intrusive Interstitials: dit zijn elementen die de gebruikerservaring kunnen verlagen, bijvoorbeeld een pagina dekkende pop-up.

Nieuwe indicatoren

Het nieuwe algoritme van Google gaat zich vooral richten op het begrijpen van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Met Page Experience komen er drie nieuwe indicatoren bij. Deze worden door Google ‘Core Web Vitals’ genoemd:

  • Largest Contentful Paint (LCP): hiermee wordt de laadsnelheid van een website gemeten. De LCP moet volgens Google onder de 2.5 seconden zijn voor een goede score.
  • First Input Delay (FID): hiermee wordt de snelheid bedoeld waarmee jouw website reageert op het klikken op een link of knop. Streven is om dit onder de 100 milliseconden te krijgen.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): De meeste pagina’s van een site worden niet in één keer geladen. Duurt het laden te lang, waardoor elementen op de pagina verspringen, dan gaat dit ten koste van de De CLS-score is goed als deze lager is dan 0.1per pagina.

Hoe bereid je je website voor op Google update?

De page experience update komt uit in mei 2021. Je hebt dus nog een aantal maanden om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring van jouw website in orde is. Loop je website eens goed na of laat iemand anders dit doen. Laad jouw website snel? Werkt jouw website ook goed op mobiel? Begint je URL met https? Toch blijft het belangrijkste doel van Google om gebruikers op het juiste moment van de juiste content te voorzien. Dus zorg dat je website technisch in orde is, maar blijf je vooral richten op goede content!

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.