Blog

Facebook Ads: 5 handige tips

Wil jij jouw naamsbekendheid vergroten, een product of dienst onder de aandacht brengen, een loyale community opbouwen of meer websitebezoekers genereren? Dan vormt Facebook de perfecte online marketing tool! In de blog van vandaag delen wij 5 handige tips om van jouw Facebook Ads een groot succes te maken.

Tip 1: bepaal je doelstelling op Facebook Ads

Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden van Facebook Ads is het handig om te weten hoe de structuur van een campagne is opgebouwd. Je begint met een campagne, waar je 1 of meerdere advertentiesets met ieder hun eigen advertentie(s) onder hangt. Voordat je aan de slag kan met het maken van een advertentie, bepaal je de juiste doelstelling. Houd hierbij de volgende vraag in gedachten: wat en wie wil ik met de campagne bereiken? De doelstellingen die je zou kunnen kiezen zijn bijvoorbeeld merkbekendheid, verkeer, conversies of appinstallaties. Je campagnedoelstellingen veranderen naarmate je bedrijf groeit. Zo kan het zijn dat je eerst naamsbekendheid wil opbouwen en later je doelgroep wil stimuleren om een aankoop te doen.

Tip 2: definieer je doelgroep

Na het kiezen van een doelstelling is het tijd om je doelgroep te definiëren. Het is erg belangrijk dat je een doelgroep uitkiest die relevant is voor jouw Facebook Ads. Je kunt je doelgroep breed houden of juist specifiek maken door de volgende criteria toe te voegen: locatie, demografische gegevens, interesses en connecties. Het handige aan het opstellen van een doelgroep is dat je deze doelgroep later kunt gebruiken voor remarketing. Zo kun je jouw advertentie nogmaals tonen aan mensen die jouw website al eens hebben bezocht. Dat extra duwtje in de rug kan er namelijk net voor zorgen om toch over te gaan tot aankoop.

Tip 3: schrijf effectieve advertentieteksten en besteed aandacht aan het beeldmateriaal

Je hebt vast weleens door Facebook gescrold, zonder de updates goed te lezen. Ga je adverteren op Facebook? Dan wil je dat jouw advertenties de aandacht trekken en de Facebook gebruiker even stopt met scrollen. Dit doe je door je Facebook Ads op een aantrekkelijke manier vorm te geven. Denk hierbij aan een pakkende titel, een heldere tekst, een korte URL en het toevoegen van een call to action.

Het is mogelijk om te adverteren met (meerdere) afbeeldingen, een diavoorstelling of video. Houd bij het kiezen van een video of afbeelding rekening met de juiste afmetingen, zodat ze zowel op desktop als op mobiele apparaten goed vertoond worden. Probeer de tekst in je afbeeldingen te beperken. Wij raden aan om de 80 – 20 regel toe te passen, oftewel 80% visual en maximaal 20% tekst.

Tip 4: maak meerdere versies van je advertenties

Het is onmogelijk om vooraf te bepalen of je advertentie succesvol zal zijn en daarom raden we je aan om te testen. Zo kan je bijv. 2 advertenties aanmaken met dezelfde foto maar een andere tekst, 2 advertenties aanmaken met dezelfde tekst maar twee andere foto’s of de advertenties testen bij verschillende doelgroepen.

Tip 5: stuur bij waar nodig

Staan je Facebook advertenties online? Dan is het van belang om de resultaten goed in de gaten te houden en advertenties waar nodig bij te sturen. Maar… trek niet te snel conclusies. Zorg ervoor dat je campagne lang genoeg actief blijft om de gegevens te verzamelen die nodig zijn voor optimalisatie. Kom je er na het bestuderen van de statistieken achter dat bepaalde advertenteis beter presteren? Dan kun je ervoor kiezen om deze advertenties aan te laten staan. Maar dat is nog niet alles! Het is van belang dat je erachter komt wat nou daadwerkelijk het succes van deze advertentie bepaalt. Deze succesfactor kun je in nieuwe advertenties gebruiken.

Wil jij jouw Facebook campagnes verbeteren of wil je ermee starten? Of lukt het met bovenstaande 5 tips nog steeds niet om jouw campagne optimaal te laten presteren? Neem dan gerust contact met ons op of kom langs in onze Studio in Woerden. Wij helpen je graag verder!

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.