Blog

Facebook versus Apple iOS 14: wat zijn de gevolgen voor jouw advertenties?

Er is een strijd gaande tussen Apple en Facebook. Maar wat is er nou precies aan de hand? Wij leggen het je graag uit!

Facebook versus Apple iOS 14

De strijd tussen Apple en Facebook draait voornamelijk om privacy. iOS 14, de nieuwste versie van het besturingssysteem van Apple, neemt gebruikers in bescherming. Apple verplicht app ontwikkelaars om toestemming te vragen voordat gegevens met derden gedeeld mogen worden. Als gebruikers aangeven niet gevolgd te willen worden, dan worden de mogelijkheden voor personalisatie en prestatierapportages voor advertenties beperkt voor zowel app- als webconversiegebeurtenissen.

Wat zijn de gevolgen voor jouw Facebook advertenties?

Apple iOS 14 zorgt ervoor dat advertenties minder goed gepersonaliseerd en geoptimaliseerd kunnen worden. De update heeft het meeste invloed op advertenties die getoond worden in het Audience Network. Voor adverteerders die zich vooral op Facebook en Instagram zelf richten is er voorlopig weinig aan de hand. De veranderingen zijn niet alleen nadelig voor het sociale netwerk zelf, maar ook voor de gebruikers. Als veel mensen de tracking blokkeren, zal de artificial intelligence van Facebook steeds minder goed kunnen inschatten of mensen bepaalde berichten leuk vinden. Het algoritme wordt hierdoor verstoord, wat zou kunnen leiden tot minder relevante content in de tijdlijn, en uiteindelijk tot minder gebruikers.

Impact op jouw advertenties

De update heeft als gevolg dat resultaten minder goed gemeten kunnen worden. Zo is het attributiemodel van een maximum van 28 dagen, teruggebracht naar 7 dagen. Dit betekent dat conversies maximaal tot 7 dagen na een interactie met een advertentie toegekend kan worden aan deze advertentie. Een andere grote aanpassing is dat je slechts 8 (conversion) events per domein kunt instellen.

Welke stappen kun je alvast ondernemen?

Om de impact van de aankondigingen te beperken, kun je als adverteerder de volgende stappen ondernemen:

  • Schakel de Conversions API in op jouw site
  • Verifieer jouw domein bij Facebook
  • Bepaald welke 8 conversiegebeurtenissen het meest relevant en belangrijk zijn voor je bedrijf.

Hulp nodig met jouw Facebook campagnes?

Kun jij wel wat hulp gebruiken met jouw social media marketing? Studio Campo helpt jou graag verder met het uitzetten en optimaliseren van jouw campagnes. Neem gerust contact met ons op!

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.