Heb jij een webshop?

Zet product tagging in op Instagram!

Ben jij al op de hoogte van het concept product tagging op Instagram? Oftewel: producten afgebeeld in een foto een tag geven waarmee mensen direct worden doorgestuurd naar het product in jouw webshop. En dus zonder extra stappen het product kunnen aanschaffen. Product tagging is de uitkomst om meer uit jouw webshop te halen. Wij leggen uit hoe je dit het best kunt aanpakken!

Doordat mensen direct kunnen doorklikken naar het product in jouw webshop vanuit een Instagram-bericht, hoeft hij of zij niet eerst de app te verlaten. Dit maakt de stap naar het doen van een aankoop veel makkelijker. Wanneer men op de afbeelding klikt, wordt de tag zichtbaar en komt ook de prijs tevoorschijn. Door op de tag te klikken, kan de gebruiker direct het product aanschaffen.

Een aantal gestelde eisen
Om gebruik te kunnen maken van product tagging op Instagram moet jouw bedrijf een zakelijk Instagram- en Facebook-account hebben. Via Facebook is het namelijk mogelijk om jouw producten in een catalogus te plaatsen. Dit kun je handmatig doen, maar via (onder andere) de plugin WooCommerce in jouw webshop is het ook mogelijk om dit automatisch in te laden.

Met onderstaande tips helpen we je graag op weg met product tagging op Instagram.

Tip 1 – Product tagging installeren
Zet je Instagram-account om naar een bedrijfsprofiel. Zorg ervoor dat dit profiel gekoppeld is aan een Facebook-pagina. Op je Facebook-bedrijfspagina kun je een catalogus aanmaken in het tabblad “shoppen”. Hierin kun je jouw producten koppelen. Wanneer je aan deze eisen voldoet kun je jouw account laten beoordelen. Zodra er goedkeuring is gegeven, kun je via Instellingen > Bedrijf > Winkelen al je producten configureren. En nu, aan de slag ermee!

Tip 2 – Taggen maar!
Nu ben je klaar om in iedere Instagram-post producten te taggen. Per foto kun je een tag geven aan maximaal vijf producten. Tijdens het maken van je bericht klik je op “producten taggen” waarna je het desbetreffende product kunt selecteren. Klik op ‘Klaar’ en delen maar! Ook in reeds bestaande Instagram-berichten kun je nog producten taggen.

Tip 3 – Meten is weten
Instagram heeft een uitgebreid statistiekenmenu waar bedrijfsprofielen veel bruikbare informatie kunnen winnen. Deze statistieken worden extra uitgebreid wanneer het Instagram-shoppen is geactiveerd. Zo kun je aflezen hoevaak er op een betaallink is geklikt en hoe vaak producten uit ene specifiek bericht zijn bekeken. Handige informatie om jouw Instagram-content te optimaliseren.

Verminder kans op afhakers
Met deze tips verminder jij extra stappen op de customer journey. Stel je voor dat iemand op jouw Instagram-tijdlijn hele mooie schoenen ziet die hij of zij graag wil aanschaffen. Maar je hebt het product niet getagd en dus moet de gebruiker de app verlaten om daarna eerst naar jouw webshop te gaan en vervolgens nog het product op te zoeken. Zonde! Doe dus je voordeel met bovenstaande tips! 😉

Een paar voorbeelden
Om je een duidelijk beeld te geven van hoe dit er dan precies uitziet, geven we hieronder een aantal voorbeeld van bedrijven die goed gebruik maken van product tagging op Instagram.

H&M

H&M

Karwei

Perry Sport

Wilt u dat wij ook voor u aan de slag gaan?