Het verhaal achter ‘Studio Campo’

Het verhaal achter ‘Studio Campo’

Waar staat Studio Campo eigenlijk voor? Een vraag die de afgelopen tien jaar veel is gesteld. ‘De betekenis van de naam en het logo is inmiddels al vaak verteld, maar toch krijgen we deze nog regelmatig te horen’, vertelt Bas Kleinveld (Eigenaar van Studio Campo). Om deze reden deelt hij graag het verhaal achter de naam én het logo.

Gek van Italië

Bas beschrijft zichzelf als een enorme Italië-fan. ‘Het is een prachtig vakantieland met een heerlijke keuken. Na een Italiaanse kookcursus ben ik alleen maar meer van het land gaan houden en inmiddels mag ik mijzelf een fervent Limoncello-maker noemen. Maar ook de rijke geschiedenis rondom de periode van de opkomst van Julius Caesar en de Romeinen spreekt mij aan.’

Nadat Bas de opleidingen Grafisch Vormgeven en Multimedia Vormgeven op het Grafisch Lyceum Rotterdam had afgerond, is hij drie maanden gaan backpacken van Noord- naar Zuid-Italië. ‘Bij terugkomst vonden mijn vrienden het toepasselijk om mijn achternaam vrij te vertalen naar het Italiaans, Piccolo Campo, en dit als mijn bijnaam te gebruiken. Handig, want in onze vriendengroep zaten nog een Bas én een Bastiaan!’

het verhaal achter studio campo ontwerp en reclame

De start van Studio Campo

Bas vertelt dat hij na 4,5 jaar werkervaring bij een Rotterdams reclamebureau ging reizen. ‘Samen met (inmiddels) mijn vrouw Monique ben ik vier maanden gaan backpacken in Azië. Een inspirerende reis waar ik tijd had om na te denken over welke kant ik op wilde.’

Bas vertelt dat hij op zijn 18e zijn eigen bedrijfje ‘Bas Autowas | glim & blink service’ op had gezet. Een ondernemend type dus. ‘Tijdens onze laatste stop op Bali kwamen mijn ouders langs. In een relaxte setting kwam gedurende diverse gesprekken met mijn vader het idee naar voren om een eigen reclamebureau te beginnen.’

De naam en het logo | de Romein

Na het opzetten van een plan moest er ook een bedrijfsnaam en -logo komen. Bas was op zoek naar een krachtige en sterke naam. Hij vertelt dat hij het woord “studio” krachtiger vond dan reclamestudio of -bureau. ‘Het bedrijf werd immers een studio voor creatieve communicatie! En “studio” combineerde ik uiteindelijk met “Campo” dat resulteerde in de bedrijfsnaam Studio Campo | ontwerp & reclame.’

Tijdens het ontwerpproces van het logo ontstond het idee om een centurion in het logo te verwerken. Dit is een “honderdman”, een bevelhebber van 100 man op het slagveld. Bas vertelt dat de centurion en zijn krachtige betekenis is gekoppeld aan het woord Campo (Italiaanse vertaling voor “veld”). ‘Daarnaast is onze studio gevestigd in Woerden: een Romeinse stad bij uitstek. Er zijn hier verschillende opgravingen uit de Romeinse periode gedaan. Een Woerdens reclamebureau met een centurion als logo past toch perfect?!’

Still going strong!

‘Wat mooi is,’ besloot Bas zijn verhaal, ‘is dat de centurion staat voor sterk, betrouwbaar en doelgericht. Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder en passen deze waarden nog steeds bij het uitvoeren van onze diensten!’