Blog

Hoe bepaal je de perfecte doelgroep?

Ben je benieuwd hoe je jouw product of dienst het beste kunt promoten? Dan is het belangrijk om een doelgroepanalyse uit te voeren. Wanneer je niet weet wie je potentiële klanten zijn, dan is het lastig om deze van jouw waarde te overtuigen.

Waarom voer je een doelgroep analyse uit?

Als bedrijf zijnde wil je graag dat klanten op een bepaalde manier over jouw product of dienst denken en dat ze uiteindelijk overgaan tot actie. Maar dit kan alleen als je weet tegen wie je het hebt. Je moet de taal van de klant kunnen spreken, zodat je kan inspelen op hetgeen wat hem of haar bezighoudt.

Hoe voer ik een doelgroep analyse uit?

Voordat je kunt starten met het uitvoeren van een doelgroepanalyse, moet je het doel bepalen. Bij ieder doel komen namelijk verschillende vraagstukken kijken. Enkele voorbeelden zijn:

  • Het beter leren begrijpen van gedrag en interesses van potentiële klanten

  • De mate van tevredenheid bij bestaande klanten meten

  • Merkbekendheid bij potentiële klanten testen

Wil jij graag meer te weten komen over potentiële klanten, dan horen daar vragen bij zoals: wie koopt mijn producten en wat zijn de kenmerken van mijn doelgroep? Wil je de tevredenheid bij bestaande klanten meten, dan horen daar vragen bij zoals: hoe denkt onze klant over onze producten of diensten? En waarom vinden zij dat?

Welke gegevens heb je nodig?

Nadat je jouw doel hebt bepaald is het tijd om specifieke vragen op te stellen. Houd hierbij in je achterhoofd dat deze vragen jouw organisatie verder moeten helpen. Wil jij achterhalen hoe goed jouw aanbod aansluit op een doelgroep? Dan kun je de volgende gegevens verzamelen:

  • Demografische gegevens
  • Economische gegevens
  • Sociale-culturele factoren:
  • Technologische factoren
  • Ecologische factoren
  • Politiek-juridische factoren

Ontwerp een persona

Heb je alle informatie verzameld? Breng je bevindingen dan tot leven. Dit doe je met behulp van een persona. Dit is een fictief persoon die symbool staat voor één van jouw doelgroepen. Maak jouw persona zo compleet mogelijk, zodat je precies weet welke wensen jouw persona heeft, wat zijn/haar interesses zijn, welke tone-of-voice het best werkt en ga zo maar door. Wij raden je aan om meerdere persona’s op te stellen, om een zo compleet mogelijk beeld van je doelgroep te krijgen. Enkele elementen die je in kunt vullen om de buyer persona compleet te maken zijn:

  • Naam, carrière, demografische gegevens, quote en foto

Het opstellen van een persona helpt je ook bij de interne communicatie. Als je tijdens een meeting moet praten over ‘de groep mensen tussen de 20 en 30 jaar oud met een universitair diploma en een voorliefde voor reizen’ wordt het al snel warrig. Spreek je over de persona Emma Jansen, dan is het al snel een stuk duidelijker. Zorg er vervolgens voor dat je de persona’s regelmatig benoemd in plannen en meetings. Bij iedere belangrijke beslissing zou je moeten denken aan jouw opgestelde persona. Vraag jezelf bijvoorbeeld af; wat zou Emma van deze tekst vinden?

De opgestelde persona’s kun je vervolgens in de customer journey plaatsen, om te achterhalen op welke manier jij hen helpt om klant te worden. Zo ontdek je welke vorm van communicatie zij nodig hebben om naar de volgende fase te gaan, en uiteindelijk klant te worden!

Testen en aanpassingen

Het analyseren van jouw doelgroep is een doorlopend proces. Dit komt doordat trends vrijwel altijd veranderen, de concurrentie niet stilzit en producten zich steeds opnieuw ontwikkelen. Daarom adviseren wij om regelmatig met een kritische blik naar je doelgroep te kijken. Past je aanpak nog steeds bij je klanten? Zie je veranderingen op social media? Denk je dat een andere strategie meer succes zal hebben?

Hulp nodig?

Ben je bezig met het opzetten van een nieuwe marketingstrategie of wil je je huidige doelgroep eens kritisch bekijken? Wij kijken graag met je mee. Neem contact met ons op! 

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.