Blog

Nieuw logo nodig? Wij nemen je mee in het ontwerpproces!

Jouw logo is één van de eerste dingen die potentiële opdrachtgevers van jouw bedrijf zien. Opdrachtgevers zullen jouw bedrijf gaan herkennen aan het logo en daarbij krijgen ze ook meteen een bepaalde indruk. Een logo kan simpel ogen, maar een logo ontwikkelen is geen simpele taak. Hieronder leggen wij stap voor stap uit hoe wij tot een professioneel logo komen.

We gaan in gesprek met de klant

Voordat we aan de gang kunnen met vormen, kleuren en schetsen gaan wij met de klant om de tafel. Het doel van dit gesprek is om te achterhalen waarin een bedrijf zich wil onderscheiden van zijn concurrenten en wat de kernwaarden zijn. Ook proberen we de stijl vast te leggen aan de hand van termen. Denk hierbij aan krachtig, subtiel, minimalistisch, strak of chique. We verzamelen een lijstje met passende termen, zodat we later kunnen zoeken naar lettertypes die hierop aansluiten.

Onderzoek naar logo’s

Vervolgens is het tijd om op het internet naar inspiratie te zoeken. Ook werpen we een blik op de logo’s van concurrenten. In sommige branches worden bepaalde kleuren, stijlen en lettertypes veel gebruikt. Uiteraard kunnen we hier inspiratie uit halen, maar het is belangrijk dat het logo dat wij ontwerpen zich onderscheidt. De eerste ideeën worden op papier gekrabbeld. Dit zijn nog geen professionele schetsen, maar simpele tekeningetjes zodat deze ideeën niet worden vergeten. De beste ideeën werken we verder uit in Illustrator.

Kleuren en fonts

Hierna is het tijd om te zoeken naar kleuren die goed op de ideeën aansluiten. De psychologie achter kleur is complex, en iedere kleur roept een bepaalde emotie op. Bij het zoeken naar kleuren houden wij daarom altijd de identiteit van het bedrijf in ons achterhoofd. Zo zullen we voor een spa eerder zachte, rustgevende kleuren selecteren (bijvoorbeeld zandkleur of lichtblauw), terwijl bij een metalband juist harde, opvallende kleuren passen (bijvoorbeeld zwart en donkerrood). Een ander punt waar wij over nadenken is de hoeveelheid kleuren die we gebruiken. Ons advies is om maximaal 3 kleuren (zonder wit inbegrepen) te combineren. Uiteraard is het van belang dat deze kleuren goed bij elkaar passen. Hiervoor pakken we de kleurencirkel erbij. Gaan we voor een dynamische look? Dan werken complementaire kleuren, die direct tegenover elkaar in de kleurencirkel staan, goed. Vraagt het bedrijf om een harmonieus logo, dan zullen we kiezen voor kleuren die dicht bij elkaar op de kleurencirkel liggen. Van onze favoriete kleuren testen we mogelijk combinaties uit, zodat we tot de meest geschikte uitstraling komen.

Ook fonts spelen een belangrijke rol bij het ontwerpen van een logo. Er zijn vier soorten basislettertypen waarmee we jouw logo een unieke uitstraling kunnen geven:

  • Schreefletters (serif): een schreefletter heeft onderaan een horizontaal streepje waar de letter op ‘rust’. De schreven zorgen ervoor dat de tekst een geheel vormt. Schreefletters worden vaak gebruikt bij boeken, nieuwsbrieven en tijdschriften, omdat dit prettig leest. Font voorbeelden: Times New Roman, Georgia en Cambria
  • Schreefloze letters (sans serif): Deze lettertypen hebben geen streepjes aan de onderkant en elke letter staat op zichzelf. Sans serif lettertypen zien er zakelijk uit en geven een moderne indruk. Font voorbeelden: Helvetica, Verdana, Arial, Calibri,
  • Handgeschreven (script) letters: over het algemeen zijn deze informeel en decoratief. Font voorbeelden: Pacifico en Lucida
  • Decoratieve letters

Beeld en illustraties

Het is ook mogelijk dat het logo een beeld/illustratie bevat. Er zijn verschillende typen logo’s, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. Afhankelijk van jouw wensen maken we de keuze om een woord- of beeldmerk te ontwerpen. Een beeldmerk kan een afbeelding, lettermerk, mascotte of embleem bevatten. Een woordmerk daarentegen bestaat alleen uit letters. We creëren een unieke sfeer, kleur en uitstraling om het juiste publiek voor jouw bedrijf aan te trekken. Jouw logo moet namelijk een verhaal vertellen wat heel simpel uitlegt waar jouw bedrijf voor staat.

Logo proces

Ontwerp presentatie

Nadat we alle mogelijke combinaties met kleuren en fonts hebben uitgeprobeerd, is het tijd om te beoordelen welke logo’s het beste aansluiten bij de wensen van de klant. Afhankelijk van de opdracht geven we de klant de keuze uit een of meerdere ontwerpen. Na akkoord zorgen we ervoor dat het logo terugkomt op de website en alle overige huisstijl items.

Studio Campo kan voor jou een compleet nieuw logo en nieuwe huisstijl ontwerpen of jouw huidige logo en huisstijl in een fris nieuw jasje steken. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.