Blog

Welke Google Ads biedstrategie past het beste bij mijn campagne?

Het kiezen van een goede biedstrategie is enorm belangrijk voor goede resultaten. Helaas komt het vaak voor dat bedrijven de verkeerde strategie kiezen waardoor de resultaten teleurstellend kunnen zijn. Welke biedstrategie past dan precies het beste bij jouw campagne en doelstellingen? Het antwoord op deze vraag geven wij in deze blog, dus lees snel verder!

Automatisch bieden of liever zelf de regie houden?

Bij automatisch bieden worden jouw biedingen ingesteld door Google Ads, je hebt hier zelf geen invloed op. Er wordt gebruik gemaakt van ‘machine learning’: hierbij worden historische gegevens uit je campagne als basis gebruikt om te beoordelen of een potentiële klant wel of geen aankoop zal doen. Hierbij geef je de controle over je biedingen dus aan Google. Bij handmatig bieden stel je zelf een maximaal bedrag per klik op een bepaald zoekwoord in en beheer je zelf je biedingen. Hierbij behoud je dus zelf de controle.

De juiste biedstrategie vinden

Er zijn veel verschillende biedstrategieën. Het belangrijkste is dat je een strategie vindt die het beste bij jouw doelstellingen aansluit. Welke strategie het beste bij jouw campagne past hangt af van of jij jouw campagne richt op bijvoorbeeld klikken, aankopen of omzet. Bij sommige strategieën wordt er gebruik gemaakt van automatisch bieden, bij andere heb je de mogelijkheid om je biedingen zelf te beheren. Wij hebben de populairste biedstrategieën per marketingdoel voor jou op een rijtje gezet.

Biedstrategieën gericht op zichtbaarheid

Wil jij jouw merkbekendheid vergroten en meer zichtbaarheid creëren? De strategie die het beste bij dit doel past, is het ‘doelvertoningspercentage’. De biedingen worden bij deze strategie automatisch ingesteld door middel van machine learning. Je kiest hierbij de positie waarop je jouw advertentie weergeven wil hebben: de nummer één positie, bovenaan of gewoon ergens in de zoekresultaten.

Biedstrategieën gericht op klikken

Wil jij meer klikvolume genereren? Heb je een beperkt budget en wil je graag zoveel mogelijk verkeer uit jouw budget halen, zonder extra te betalen? Dan past ‘klikken maximaliseren’ het beste bij jouw doelstellingen. Ook dit is een automatische biedstrategie. Allereerst stel je een dagbudget in, vervolgens zorgt het systeem ervoor dat jij zoveel mogelijk klikken genereert binnen jouw bestedingsbedrag. Deze strategie is perfect als je een beperkt budget hebt.

Biedstrategieën gericht op conversies

Wil jij een boost aan je conversies geven? Je kunt dan kiezen uit verschillende strategieën: ‘conversies maximaliseren’ of ‘doel-CPA’. Met de ‘conversies maximaliseren’ strategie stel je een dagbudget in waarna het systeem door middel van automatische biedingen zoveel mogelijk conversies binnen jouw budget gaat genereren. Met de ‘doel-CPA’ strategie stel je de maximale kosten in die je per conversie wilt betalen. Je kijkt hierbij dus niet naar de conversiewaarde. Let er bij gebruik van deze strategie wel op dat je genoeg advertenties plaatst en alle beschikbare doelgroepen aan je campagne toevoegt. Hierdoor leert Google waar jouw meest betaalbare conversies vandaan komen.

Biedstrategieën gericht op conversiewaarde

Wil je de opbrengst van jouw campagne maximaliseren? Kies dan voor ‘doel-ROAS’. Deze strategie genereert een zo hoog mogelijke opbrengst op basis van jouw ingestelde ROAS. Dit staat voor ‘return on advertising spend’, of terwijl de opbrengst van een campagne gedeeld door de kosten.

Aan de slag!

Nu je jouw perfecte biedstrategie gekozen hebt, moet je hem voldoende tijd geven om te leren. Tijdens het leren wordt getest welke signalen een positief effect hebben op je doelstellingen. Houd een leertijd van minimaal twee weken aan. Tijdens deze twee weken kunnen de resultaten van jouw campagne enorm variëren. Na de twee weken is de strategie wat verder uitgeleerd en weet hij ongeveer wat het beste voor jouw campagne werkt.

Heb jij nog steeds moeite met het kiezen van de juiste biedstrategie voor jouw campagne? Heb je al een campagne draaien en twijfel je of jij de juiste strategie hebt gekozen? Of wil je gewoon graag advies of hulp bij jouw Google Ads campagnes? Neem dan gerust contact met ons op of kom langs in onze Studio. Wij helpen je graag.

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.