Blog

10 Do’s & Don’ts op social media

Tegenwoordig kun je als bedrijf niet meer zonder social media. Het is namelijk hét perfecte middel om producten en/of diensten te promoten en je bedrijf op de kaart te zetten. Heb je geen idee hoe je dit moet doen? Vandaag beschrijven wij 10 do’s en don’ts op social media.

DO’S

#1. Post consequent (maar overdrijf niet)

Er is geen gouden regel wat betreft de ideale frequentie om te posten, maar we kunnen je wel adviseren om consequent en regelmatig een bericht op social media te plaatsen. Hoe vaak je iets op social media ‘moet’ plaatsen, verschilt per medium. Zo is meerdere keren per dag een tweet plaatsen geen enkel probleem, terwijl dit op Facebook al snel als storend kan worden ervaren. Zorg ervoor dat elke post een duidelijk verhaal vertelt en dat je niet post om het posten. Het draait immers vooral om kwaliteit in plaats van kwantiteit.

#2. Verzin vaste rubrieken

Door met vaste rubrieken te werken, weet je precies wanneer je nieuwe content moet publiceren. Volgers kunnen uitkijken naar je volgende post in een bepaalde rubriek, waardoor je meer betrokkenheid creëert. Een goede planning betekent ook dat je rekening kunt houden met belangrijke campagnes en gebeurtenissen binnen jouw bedrijf.

#3. Maak gebruik van een contentkalender

Als bedrijf moet je jouw website up to date houden, stuur je wellicht een maandelijkse nieuwsbrief uit en ben je vaak aanwezig op meerdere social media kanalen. Met een contentkalender weet je precies wat, wanneer en waar content geplaatst moet worden. Een contentkalender is namelijk niets meer dan een document, waarin je een planning van jouw content bijhoudt. Zet hierbij over welk onderwerp de content gaat en het desbetreffende kanaal wat je in gaat zetten. Feestdagen en andere bijzonder momenten kun je zo eenvoudig opnemen in je planning.

#4. Kies de juiste social media kanalen

Ieder kanaal heeft zijn eigen doelgroep. Op Instagram Stories deel je andere content dan op LinkedIn. Onderzoek daarom goed welke content bij jouw doelgroep past. Houd de statistieken in de gaten en ontdek welk platform het beste op jouw doelgroep aansluit.

#5. Blijf te allen tijde professioneel

Ben je actief op social media? Dan is de kans groot dat je ooit te maken krijgt met negatieve reacties, discussies of boze mensen. Ga niet in de aanval, maar reageer netjes. Het is ook niet nodig om klachten meteen te verwijderen. Wanneer je het gesprek aan durft te gaan laat dit zien dat je benaderbaar bent en verstand van zaken hebt. En onthoud; we hoeven het niet altijd eens te zijn.

DON’TS

#1. Berichten plaatsen met spellingsfouten of slordigheden

Spelfouten komen onprofessioneel over en hebben een negatieve invloed op jouw geloofwaardigheid. Daarom is het erg belangrijk dat je jouw geschreven content altijd dubbelcheckt. Ben je geen ster in het schrijven van teksten? Laat je teksten dan altijd nalezen, vraag hulp bij taalkundige twijfelgevallen of besteed het social media beheer uit.

#2. Teveel gebruik maken van HOOFDLETTERS en uitroeptekens!!!

Ook dit komt onprofessioneel over. Het is goed dat je enthousiast bent, maar je gaat jouw volgers niet inspireren door schreeuwerig over te komen.

#3. Een social media kanaal aanmaken om enkel te kunnen posten

Social media draait om het contact hebben met anderen. De platforms heten niet voor niets – social– media platforms. Wees daarom niet alleen actief op social media om berichten te plaatsen en reclame te maken voor jouw bedrijf. Volg interessante kanalen, geef likes op interessante posts en schrijf eens een reactie. Houd daarnaast je geplaatste content in de gaten en reserveer tijd om te reageren op je volgers.

#4. Een copycat zijn

Wil je een succesvol social media kanaal hebben? Dan is het van groot belang dat je authentiek bent. Het is namelijk het doel dat volgers jou voor je unieke content volgen. Uiteraard mag je inspiratie halen uit andere profielen, maar doe ze niet na.

#5. Social media onderschatten

Het komt vaak voor dat bedrijven stagiaires of een werknemer zonder enige kennis van social media inzetten om hun social media kanalen te onderhouden. Social media lijkt makkelijk, maar het is een hele klus en het telt duizenden mogelijkheden.

Vind je het toch nog lastig om op de juiste manier aanwezig te zijn op social media? Studio Campo helpt je graag. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.