Blog

Hoe kan ik mijn engagement op Instagram verhogen?

Een Instagram-account met veel volgers is een goed account, toch? Mis! Tegenwoordig wordt er niet alleen gekeken naar het aantal volgers, maar ook naar je engagement op Instagram. In dit artikel leggen wij je uit hoe je meer engagement op Instagram krijgt!

Een hogere engagement op Instagram? Schakel over naar een bedrijfsaccount!

Heb jij een Instagram-account, maar is dat nog geen business-account? Maak dan eerst je bedrijfsprofiel via Instagram aan en koppel deze ook aan jouw Facebook bedrijfspagina. Met een bedrijfsaccount heb je toegang tot statistieken. Zo kun je achterhalen hoe jouw content presteert. Bovendien kun je jouw profiel voorzien van bedrijfsinformatie, zoals het adres, de openingstijden en het telefoonnummer.

Start a following!

Vaak zie je dat bedrijven zich volledig focussen op het posten, maar zelf weinig tot geen accounts volgen. Heb je geen interactie? Dan kun je erop vertrouwen dat de engagement op Instagram laag blijft. Start met het volgen van jouw eigen medewerkers maar ook partners, leveranciers en influencers.

Zorg voor interactie met volgers

Instagram is een perfecte tool om in contact te komen met jouw (potentiële) klanten. Daarom is het van belang dat je actief blijft. Reageer op reacties, volg interessante accounts of repost opvallende posts van volgers. Een andere manier om op Instagram aan klantenbinding te doen, is door hashtags te gebruiken. Mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaalde dienst of product, kunnen bepaalde hashtags volgen. Wil iemand bijvoorbeeld op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom online marketing, dan volgt hij of zij #onlinemarketing. Let er wel op dat je ook originele of specifiekere hashtags gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld voor #fashion kiest, bestaat de kans dat jouw post verdwijnt in een zee aan posts die dezelfde hashtag gebruiken.

Creëer gemengde inhoud

Toen Instagram werd gelanceerd, kon je alleen maar foto’s plaatsen. Nu worden er verschillende soorten content ondersteund. En deze opties zijn er niet voor niets! Een goed afgeronde Instagram-strategie omvat alles. Met behulp van video’s kun je het verhaal van jouw product of dienst nog beter overbrengen op het publiek.

Instagram Stories

Instagram Stories kun je gebruiken om je volgers wat meer te betrekken bij jouw onderneming. Laat eens zien wat er achter de schermen bij jouw bedrijf gebeurt. Afhankelijk van het product of dienst dat je verkoopt, kun je Instagram Stories ook gebruiken om nieuwe producten aan te kondigen. Daarnaast kun je via Stories win-acties organiseren, polls plaatsen en vragen stellen.

Instagram Live

Een andere interessante mogelijkheid binnen Instagram is Instagram Live. Instagram Live is een live sessie op je account, waarin je direct in contact staat met je volgers. Je kunt bijvoorbeeld live vragen beantwoorden die volgers typen, een live interview houden, of backstage beelden live delen. Sla de Instagram Live op, zodat geïnteresseerden het op een later moment terug kunnen kijken.

Instagram TV (IGTV)

Naast het posten van foto’s, video’s en Stories, biedt Instagram je ook de mogelijkheid om content te delen met IGTV. Op IGTV kun je video’s met een lengte van 10 minuten publiceren. Je kunt volgers kennis laten maken met jouw bedrijf en jouw expertise. Ook zou je populaire vragen kunnen beantwoorden van klanten en zo zijn er nog onwijs veel mogelijkheden. Groot voordeel van IGTV is dat ze in een groter formaat op de Explore-pagina van Instagram verschijnen. Jouw IGTV kan zo snel de aandacht trekken.

Verhoog je engagement op Instagram met Instagram-statistieken

En als laatste tip: analyseer je content. Zo kom je erachter wat wel en wat niet werkt. Je kunt kijken naar het bereik, betrokkenheid, volgers en website klikken. Op deze manier kom je te weten welke berichten voor nieuwe volgers hebben gezorgd en welke posts de meeste klikken naar je website genereerde.

Wil je graag eens brainstormen over jouw social media strategie? Of wil je meer Instagram tips? Neem dan contact met ons op. We plannen graag een afspraak met je in.

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.