Blog

Google Analytics inzetten? Dit is de basis!

Google biedt de dienst Google Analytics waarmee jij data en statistieken van je website kunt verzamelen. Met deze gegevens krijg je inzicht in je bezoekers, waar ze vandaan komen, welke pagina’s het vaakst bezocht worden en nog veel meer. Wij vertellen je graag meer over deze handige tool!

Hoe en waar begin je met Google Analytics?

Het is belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen voordat je start met het uitvogelen van Google Analytics. Wat wil je ermee bereiken? Welke doelen heb je gesteld met bepaalde marketingacties? Welke data wil je halen uit Google Analytics? Op deze manier kun je gerichter op zoek gaan naar de juiste gegevens.

Verschillende rapporten
In Google Analytics heb je inzicht in vijf verschillende rapporten. Binnen deze overkoepelende rapporten zijn weer subrapporten te vinden. Ieder rapport biedt andere data waar jij zeker iets aan hebt.

Rapport 1 | Realtime
Met dit rapport ben je a la minute op de hoogte van je bezoekers op dat moment. Je vindt hier actuele data met realtime cijfers. Er wordt dus getoond wat er op dat moment gebeurt. Lanceer je bijvoorbeeld een belangrijk nieuwtje op je website, dan is het best interessant om te zien hoeveel mensen tegelijk op jouw website bezoeken.

Rapport 2 | Doelgroep
Met dit rapport beschik je overzichtelijk over alle informatie omtrent jouw websitebezoekers. Zo kun jij zien uit welke plaats of provincie je bezoekers komen en welk apparaat zij gebruiken: telefoon, tablet of computer. Wil je dus meer weten over jouw doelgroep? Dan zijn deze rapporten erg handig.

Rapport 3 | Acquisitie
Met de acquisitie rapporten krijg je inzicht in jouw marketingacties en bezoekerskanalen. Wil je alles weten over waar de meeste bezoekers vandaan komen? Hoe gedragen zij zich per kanaal en welk kanaal levert voor jou de meeste bezoekers op? Hoe scoort jouw website in Google? Dit check je in de acquisitie rapporten.

Rapport 4 | Gedrag
Dit rapport is interessant wanneer je benieuwd bent hoe de bezoekers jouw website gebruiken. Ontdek bijvoorbeeld welke pagina’s het beste presteren, hoe lang mensen op je website blijven en waar mensen vaak afhaken en de website weer wegklikken. Met deze informatie kun je makkelijk je website blijven verbeteren.

Rapport 5 | Conversies
Een conversie staat voor een gewenst resultaat. Wil je dat iemand een aankoop doet in jouw webshop? Moet iemand zich inschrijven voor de nieuwsbrief of wil je dat mensen een bepaalde pagina bezoeken? Dit zijn allemaal conversies. Via de conversie rapporten zie je hoeveel doelen jij in een bepaalde periode hebt behaald

Informatie overload?
Wij begrijpen heel goed dat je, zelfs na het lezen van bovenstaande informatie, door de bomen het bos niet meer ziet. Wij zijn er om je helpen bij het analyseren van jouw websitegegevens en het trekken van bruikbare conclusies uit Google Analytics. Op deze manier leer je jouw websitebezoeker beter kennen en kun je jouw website blijvend optimaliseren.

Wil je hier graag meer over weten? Neem dan vooral contact met ons op of kom gerust eens langs!

 

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.