Blog

Zoektypen in Google Ads: welke kies je?

Ben je bezig met het inrichten van een Google Ads campagne? Dan moet je op een gegeven moment aangeven op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. De verschillende zoektypen bepalen bij welke zoekopdrachten jouw advertentie wordt weergegeven. Hoe pak je dit aan en waar moet je op letten? Wij vertellen je het graag!

Verschillende zoektypen

Zoals hierboven vermeld kun je in Google Ads aan de hand van zoekwoorden instellen bij welke zoekopdrachten jouw advertentie vertoond moet worden. Het is daarom erg belangrijk dat jouw zoekwoorden aansluiten bij jouw advertenties en content. Google Ads biedt de volgende zoektypen:

  1. Broad match (breed zoeken)
  2. Phrase match (woordgroep)
  3. Exact match (exacte zoekwoorden)

Breed zoeken (broad match)

Als je geen zoektypen voor zoekwoorden instelt, maakt Google Ads er standaard een broad match zoekwoord van. Breed zoeken houdt in dat een advertentie niet alleen wordt weergegeven voor zoekopdrachten die het zoekwoord bevatten, maar ook bij spelfouten, synoniemen en gerelateerde zoekopdrachten. Het voordeel van breed zoeken is dat je een breed spectrum van zoekopdrachten bestrijkt. Daartegenover staat dat jouw advertentie ook vertoont zal worden bij zoekopdrachten die minder of niet goed aansluiten. Stel dat je adverteert op koopwoning Utrecht, dan kan je advertentie ook vertoond worden als iemand zoekt op huurwoning Utrecht. Of stel dat dat je als zoekwoord personal trainer hebt ingesteld. Dan kan jouw advertentie ook getoond worden op de zoekterm voetbal trainer in Woerden. Brede zoekwoorden worden in de editor weergeven zonder plusjes, aanhalingstekens of vierkante haken.

Woordgroepen (phrase match)

Wil je dat je ads alleen vertoond worden bij sterk overeenkomende zoektermen, maar wel gericht targeten? Dan is het zoekwoordtype “woordgroepen” een goede keuze. Het voordeel hiervan is dat je ook gaat meebieden in de veiling als er woorden voor of na de door jou ingevoerde zoekwoorden staan. Stel je hebt een online kledingwinkel en vult als zoekwoord zwart t-shirt in. Je advertentie zal dan ook getoond worden wanneer iemand zoekt op zwart t-shirt kopen. Zoekt de gebruiker bijvoorbeeld op zwart mannen t-shirt, dan wordt jouw advertentie niet getoond. De woordgroep wordt namelijk onderbroken door het woord mannen. Woordgroepen worden in Google Ads aangeduid met dubbele aanhalingstekens.

Exacte zoekwoorden (exact match)

Exact match is het meest specifieke zoektype. Bij dit type moet de zoekopdracht namelijk voldoen aan het ingestelde zoekwoord zonder extra woorden voor, na of binnen het ingestelde zoekwoord. Hierdoor zal het aantal vertoningen en klikken waarschijn­lijk lager zijn, maar de CTR hoger. Er wordt namelijk precies (of op een sterk gelijkende variant) van het zoekwoord gezocht. Stel: iemand zoekt een witte jurk. Jouw advertentie wordt alleen getoond bij mensen die exact op deze zoekterm zoeken. Wordt er gezocht op jurk of witte gala jurk, zal je advertentie niet meebieden in de veiling. Als je een exact match wilt instellen, zet je het zoekwoord tussen vierkante haken. Voorbeeld: [herenschoenen kopen].

Uitsluitingszoekwoorden (negative match) gebruiken

Naast het instellen van zoekwoorden, kun je ook instellen welke woorden niet in een zoekopdracht mogen staan. Verkoop je bijv. Nike schoenen, dan kun je andere schoenenmerken uitsluiten. Dit doe je door een – teken voor het zoekwoord te zetten, bijvoorbeeld -Adidas. Vooral bij het gebruik van brede zoekwoorden is het belangrijk dat je ook uitsluitingszoekwoorden toepast. Op die manier voorkom je dat je advertenties worden vertoond voor zoektermen die totaal niet relevant zijn.

Hoe kies je het juiste matchtype?

Nu vraag je je vast af; welk zoektype past het beste bij mijn campagne? Dat is lastig te zeggen en heeft alles te maken met zaken, zoals het doel van de campagne, jouw strategie en budget. Heb je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek gedaan en een beperkt budget? Dan is het matchtype “exact” een goede keuze voor jouw campagne. Staat jouw budget het toe om te experimenteren met zoekwoorden? Dan kun je kiezen voor “woordgroepen”. Heb je geen tijd voor een zoekwoordenonderzoek en wil je zo snel mogelijk een campagne live hebben? Kies dan voor het matchtype “Breed zoeken”. Let hierbij wel goed op dat je het zoektermenrapport regelmatig controleert.

Het kiezen van de juiste zoektypen is erg belangrijk voor een succesvolle campagne. Welke strategie bij jou past is een persoon­lijke afweging. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het instellen van jouw Google Ads of het bepalen van de juiste zoektypen voor jouw campagne? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.