Blog

Google Analytics 4: hoe werkt het en wat is er anders?

Heb je net een beetje je weg gevonden in de huidige versie van Analytics, maakt Google bekend dat er een nieuwe versie uitkomt… Hoewel de oude versie naar verwachting tot begin 2022 gebruikt kan worden, raden wij je aan om nu al te starten met het configureren van Google Analytics 4. Waarom en hoe je dit doet, lees je in deze blog!

Wat is Google Analytics 4?

Het bekendste programma van Google heeft een nieuwe update gekregen! GA4 is tot nu toe de grootste update die is uitgevoerd aan Google Analytics. Universal Analytics (de oude versie van Analytics) focust zich voornamelijk op metingen, zoals bouncerate, weergaven en sessies. Deze metingen worden verzameld uit cookies en browserinstellingen. De afgelopen jaren is gebleken dat deze verzameling van data niet goed werkt voor mobiele apps en one-page websites. Mede hierdoor is besloten om een nieuwe versie te introduceren: Google Analytics 4.

Het verschil tussen UA en GA4

Kortgezegd focust Google Analytics 4 zich niet meer op used-based dataverzameling zoals sessies en paginaweergaven, maar op het doormeten van gebeurtenissen. Hierdoor krijg je een veel beter inzicht in het gedrag van je websitebezoekers. Met GA4 verkrijg je dus een duidelijk beeld van het doen en laten van je bezoekers en kun je hier zelfs voorspellingen over doen.
Het aantal standaard rapporten daalt van 150 naar ruim 30. Het analyseren van data in GA4 is dus heel anders in vergelijking met UA. Een ander belangrijk verschil in GA4 is privacy: IP-adressen worden standaard geanonimiseerd.

Bouncepercentage verdwijnt

Waar je in Universal Analytics het bouncepercentage kon meten, verdwijnt dit volledig in de nieuwe update: in plaats van een bouncepercentage, wordt nu een engaged session gemeten. Om aan deze engaged session te voldoen, moet de gebruiker wel minimaal 10 seconden op de website blijven of moet er een conversie geactiveerd worden. Deze conversies kun je zelf instellen in Google Analytics 4. Hierdoor ontvang je ook nieuwe statistieken, zoals engagement rate, engaged sessions per user en engagement time.

Cross-platform campagnes meten

Goed nieuws als jouw bedrijf zowel een website als een app heeft. Koppel de data van jouw website en app aan elkaar in ‘gegevensstreams’. Je krijgt nu alle app en websitedata van dezelfde bezoeker te zien in één overzicht. Handig als jouw bedrijf gebruik maakt van meerdere databronnen!

Machine Learning

Eén van de grootste voordelen van GA4 is dat het platform gebruik maakt van machine learning en automatisering. Hierdoor zal het platform meer voorspellingen doen op basis van gegevens die Google Analytics 4 verzamelt over jouw verkeer. Denk hierbij aan de kans op aankoop, kans op gebruikersverloop en een opbrengstvoorspelling.
Veranderingen zoals Apple’s iOS 14 laten zien dat de toekomst hoogstwaarschijnlijk ‘cookieless’ wordt. Daarom werkt GA4 niet alleen op basis van cookies, maar ook zonder! Door gebruik te maken van machine learning vult Google Analytics 4 het gat in de data op.

Overstappen: beter gister dan vandaag

Als je overstapt naar GA4 begin je met een lege database – je zult je gegevens opnieuw moeten opbouwen. Omdat je UA en GA4 nu nog naast elkaar kunt gebruiken raden wij je van harte aan om nu al te beginnen met Google Analytics 4. Als je op het laatste moment overstapt, heb je geen data en is je oude data ook niet bruikbaar meer. Door nu te starten met GA4 kun je alvast een beetje wennen aan de nieuwe versie en nog belangrijker: bouw je alvast data op. Gebruik de tussentijd om te werken en experimenteren met GA4, zodat je straks bij de officiële overstap een échte pro bent!

Aan de slag met Google Analytics 4

Tijd om over te stappen naar GA4! Wil je de overstap maken van Universal Analytics naar Google Analytics 4, maar heb je geen idee hoe? Heb je nog geen Tag Manager en lukt het je niet om dit in te stellen voor jouw bedrijf? Of geef je de hele overstap liever uit handen? Neem dan gerust contact met ons op of kom langs in onze Studio in Woerden. Wij helpen je graag met de overstap van Universal Analytics naar GA4!

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.