Blog

Google Analytics 4: hoe werkt het en wat is er anders?

Heb je net je weg gevonden in de huidige versie van Analytics, maakt Google bekend dat er deze versie op 1 juli 2023 stopt… Help! Tijd om Google Analytics 4 te installeren. Waarom en hoe je dit doet, lees je in deze blog!

Wat is Google Analytics 4?

Het was al een tijdje bekend: het bekendste programma van Google heeft een nieuwe update gekregen en stopt per 1 juli 2023 met de oude versie. Universal Analytics wordt vervangen door Google Analytics 4, de grootste update die tot nu toe is uitgevoerd aan Google Analytics. Universal Analytics (de oude versie) focust zich voornamelijk op metingen, zoals bouncerate, weergaven en sessies. Deze metingen worden verzameld uit cookies en browserinstellingen. De afgelopen jaren is gebleken dat deze verzameling van data niet goed werkt voor mobiele apps en one-page websites en is de privacywetgeving aangescherpt. Mede hierdoor is besloten om een nieuwe versie te introduceren: Google Analytics 4.

Het verschil tussen UA en GA4

Kort gezegd focust Google Analytics 4 zich niet meer op used-based dataverzameling zoals sessies en paginaweergaven, maar op het doormeten van gebeurtenissen. Hierdoor krijg je een veel beter inzicht in het gedrag van je websitebezoekers. Met GA4 verkrijg je dus een duidelijk beeld van het gedrag van je bezoekers en kun je hier zelfs voorspellingen over doen. Het aantal standaard rapporten daalt van 150 naar ruim 30. Het analyseren van data in GA4 is dus heel anders dan in UA. Een ander belangrijk verschil in GA4 is privacy: IP-adressen worden standaard geanonimiseerd.

Machine Learning

Eén van de grootste voordelen van GA4 is dat het platform gebruik maakt van machine learning en automatisering. Veranderingen zoals Apple’s iOS 14 laten zien dat de toekomst hoogstwaarschijnlijk ‘cookieless’ wordt. Daarom werkt GA4 door gebruik te maken van machine learning ook zonder cookies. Hierdoor zal het platform meer voorspellingen doen op basis van gegevens die Google Analytics 4 verzamelt over jouw verkeer. Denk hierbij aan de kans op aankoop, kans op gebruikersverloop en een opbrengstvoorspelling.

Google Tag Manager

Google Tag Manager is het verzamelpunt van alle tags en pixels die het verkeer van jouw website meten. Waar je voorheen iedere pixel apart in de websitecode moest plaatsen, voeg je met Google Tag Manager alle tags toe zonder hier zelf een webdeveloper of kennis van code voor nodig te hebben. Daarnaast verbetert Google Tag Manager je website snelheid, omdat alle tags op één locatie staan. Om je conversies op de juiste manier in te stellen in Google Analytics 4, heb je Google Tag Manager nodig.

Overstappen: beter gister dan vandaag

Als je overstapt naar GA4 begin je met een lege database – je zult je gegevens opnieuw moeten opbouwen. Omdat je UA en GA4 nu nog naast elkaar kunt gebruiken raden wij je van harte aan om nu al te beginnen met Google Analytics 4. Als je op het laatste moment overstapt, heb je geen data en is je oude data ook niet meer bruikbaar. Door nu te starten met GA4 kun je alvast een beetje wennen aan de nieuwe versie en nog belangrijker: bouw je alvast data op. Gebruik de tussentijd om te werken en experimenteren met GA4, zodat je straks bij de officiële overstap een échte pro bent!

Aan de slag met Google Analytics 4

Tijd om over te stappen naar GA4! Wil je de overstap maken van Universal Analytics naar Google Analytics 4, maar heb je geen idee hoe? Heb je nog geen Tag Manager en lukt het je niet om dit in te stellen voor jouw bedrijf? Of geef je de hele overstap liever uit handen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij regelen direct de overstap, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken om verloren data.

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.