Blog

iOS 15 update: wat voor invloed heeft het op jouw marketing?

Terwijl de meeste bedrijven nog druk bezig zijn met het verwerken van de vorige update, heeft Apple begin juni dit jaar alweer een nieuwe iOS 15 update aangekondigd. De update bevat nieuwe wijzigingen op het gebied van privacy-bescherming die grote gevolgen gaan hebben voor e-mailmarketing. Wat deze gevolgen zijn en hoe jij je op deze update kunt voorbereiden, lees je in onze blog!

Wat houdt de iOS 15 update in?

In juni kondigde Apple haar nieuwe iOS 15 update aan, bordenvol nieuwe features. Zo werd de nieuwe feature ‘SharePlay’ geïntroduceerd, waarmee je met meerdere apparaten tegelijk naar muziek kunt luisteren of een film kunt kijken. Daarnaast introduceerde Apple nieuwe functies voor Facetime en iMessage en nog veel meer andere features. Helaas bevat de iOS 15 update ook een aantal wijzigingen op het gebied van privacy, die enorme impact zullen hebben op je e-mailmarketing.

Neem afscheid van open rates

In de nieuwe update krijgt de gebruiker de keuze om zijn of haar privacybescherming aan te scherpen. Deze keuze zorgt ervoor dat onzichtbare tracking pixels worden geblokkeerd. Dit betekent dat je dus niet meer kunt zien wie jouw nieuwsbrief heeft ontvangen of geopend, wat zijn of haar locatie is en welk apparaat hij of zij gebruikt. Het wordt hierdoor een stuk moeilijker om de open rate van jouw e-mails bij te houden, goede A/B-tests uit te voeren of inactieve subscribers te archiveren. Clickthrough rates, conversies, deelacties op social media en survey data blijft wel beschikbaar.

De ‘hide my e-mail’ functie

De naam zegt het al… met de ‘verberg mijn e-mail’ functie kunnen Apple-gebruikers willekeurige e-mailadressen genereren die e-mails naar hun inbox doorsturen. De gebruiker blijft hierdoor volledig anoniem, omdat zijn persoonlijke mailadres geheim blijft. Deze mails kunnen zo vaak aangemaakt en verwijderd worden als de gebruiker wenst. Door het invoeren van deze update zal je bouncerate regelmatig pieken en het unsubscriber aantal stijgen.

Hoe bereid je je voor?

Door het gevolg van de iOS 15 ontwikkelingen zul je de betrokkenheid van je subscribers op andere manieren moeten gaan meten. Begin met het opschonen van je subscriberlijst: archiveer alle inactieve subscribers of probeer ze opnieuw te betrekken. Voer zoveel mogelijk A/B-tests uit om je voor te bereiden op de periode dat dit niet meer kan. Kijk ook naar andere statistieken dan open rates: als iemand je nieuwsbrief opent hoeft dit niet meteen te betekenen dat diegene jouw mail ook echt leest. Focus op interactie in plaats van opens: hoeveel kliks of reacties levert een mail op? Neem ook eens tijd om na te denken over je huidige e-mailstrategie en of deze aansluit op de komende veranderingen.

Aan de slag!

Voel je je overweldigt door alle veranderingen van deze iOS 15 update of was je nog niet over de vorige update heen? Je bent niet de enige. Wij helpen je graag met al jouw vragen over de nieuwe update, e-mailmarketing en jouw huidige (of toekomstige) strategie. Neem gerust contact met ons op of kom langs in onze studio in Woerden!

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.