Blog

5 Don’ts voor je SEO

Wil je dat jouw positie in Google stijgt? Zoals je misschien wel weet zijn er een aantal bekende tips, maar wist je ook dat er echte don’ts zijn op het gebied van SEO? In deze blog geven wij jou 5 belangrijke don’ts voor je SEO!

Don’t 1: Keyword stuffing

Zoals je eerder in onze blog kon lezen, is het gebruiken van populaire, relevante keywords erg belangrijk voor je online vindbaarheid en SEO. Maar wist je dat het gebruiken van te veel keywords ten koste kan gaan van jouw vindbaarheid? Dit fenomeen wordt ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd. Als zoekwoorden opmerkelijk vaak in een tekst voorkomen, zal Google dit als een onnatuurlijke tekst opvatten en rankringstraffen uitdelen. Pas daarom op met het gebruik van je zoekwoorden. Zorg er altijd voor dat je zoekwoorden niet zo vaak in een zin herhaalt, dat de tekst onnatuurlijk klinkt.

Don’t 2: Geen meta title of description schrijven

De meta title is een korte titel die bezoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. De meta description is een korte omschrijving van waar de pagina over gaat. Deze punten zijn twee van de belangrijkste ranking-factoren voor Google. Gebruik een relevant keyword in je meta title, het liefst vooraan in de zin. Schrijf een korte inleidende tekst voor je meta description, zodat bezoekers kunnen zien waar jouw tekst over gaat. Deze factoren bepalen ook of de zoeker jouw website zal bezoeken of niet. Zorg er dus altijd voor dat je deze factoren invult.

Don’t 3: Bestaande content kopiëren

Kopieer en plak nooit tekst van andere websites rechtstreeks op jouw website. Ook webpagina’s met dubbele inhoud op dezelfde website worden afgestraft. Dit fenomeen wordt ook wel ‘duplicate content’ genoemd. Door ‘duplicate content’ te gebruiken, zal je heel snel, heel veel plekken in je ranking verliezen. Kopieer de productomschrijving van een product dus niet van een andere website, maar schrijf zelf een unieke tekst en gebruik de andere website enkel als inspiratie. Schrijf je eigen blogs, gebaseerd op content die voor jouw doelgroep relevant is. Met unieke content, die nergens anders op het web te vinden is, scoor je veel beter in Google.

Don’t 4: Een langzame website of pagina

De snelheid van je pagina, ofwel ‘pagespeed’, wordt steeds belangrijker. Dit houdt in: de tijd die een bezoeker moet wachten tot de pagina volledig geladen is. Volgens Google haakt 53% van de bezoekers van een mobiele website af als de laadtijd langer dan 3 seconden is. De laadtijd van een pagina is afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de server, paginaopbouw en afbeeldingsgrootte. Een langzame website of pagina zorgt voor afhakers. Een snelle website bevordert de gebruikerservaring van je bezoekers. Dit is een belangrijk scorepunt voor Google.

Don’t 5: Binnen 4 dagen een #1 ranking verwachten

Zoekmachineoptimalisatie is een langetermijnproces. Het is bijna onmogelijk om binnen een maand na jouw aanpassingen, naar positie 1 te stijgen. Zodra jij jouw websiteteksten een flinke SEO-update hebt gegeven, duurt het altijd enkele weken voordat Google de veranderingen heeft gezien. Hoe regelmatiger je nieuwe content toevoegt, hoe sneller Google jouw vernieuwde content zal tonen in de zoekresultaten. Kun je niet wachten? Dan kun je Google handmatig laten crawlen via Google Search Console. Let op: dit geeft nog steeds geen garantie voor een snellere stijging.

Ga jij aan de slag met deze tips? Of heb je hulp nodig op het gebied van SEO of websiteoptimalisatie? Onze SEO-experts staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op of kom langs in onze Studio in Woerden.

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.