Blog
Wat is SEO?
Hoe werkt SEO?
Er zijn enorm veel factoren die invloed hebben op jouw positie in Google. Voordat je aan de slag kunt gaan met het optimaliseren van je SEO, heb je een goede basis nodig. Zorg ervoor dat je een goed werkende, ‘crawl-friendly’ website hebt. Hierdoor kan Google jouw website gemakkelijk indexeren. Google doet dit automatisch, maar als je hier geen geduld voor hebt kun je jouw website aanmelden voor Google Search Console. Je kunt je website pas optimaliseren als je geïndexeerd bent door Google. Let erop dat je een goed werkende website hebt die relevant en waardevol is voor de eindgebruiker, voordat je hiermee begint.
Zorg dat je website technisch op orde is
Zoals hierboven benoemd is een goede technische basis een must. Wat houdt dit precies in? Google bezoekt regelmatig jouw website en checkt wat jouw website in zijn mars heeft. Op basis van gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid beoordeelt Google binnen een paar seconden hoe relevant jouw website is. Op basis hiervan verschuift jouw positie in Google. Als jouw website SEO-technisch sterk in elkaar zit, zal jouw positie in Google stijgen en zal het aantal websitebezoekers toenemen. Waar moet je dan precies rekening mee houden? Denk bijvoorbeeld aan de structuur van je website, gebruiksvriendelijke URL’s, een hoge laadsnelheid en zo min mogelijk error-pagina’s.
Optimaliseer je zoekwoorden
Als je website technisch op orde is, is een zoekwoordonderzoek een logische vervolgstap. In dit onderzoek ga je op zoek naar de zoektermen die mensen gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Door deze zoektermen in jouw content te verwerken, is jouw website vindbaar op alle zoektermen die veel gezocht worden voor jouw product of dienst. Als de content met deze zoektermen ook nog eens relevant is, stijgt jouw positie in Google. Hier gaan we later verder op in. Zorg ervoor dat de zoekwoorden in jouw content wel relevant zijn voor je doelgroep. Denk ook aan de dubbele betekenis van sommige woorden om een hoog bouncepercentage te voorkomen: iemand die op ‘jaloezie’ zoekt kan op zoek zijn naar houten jaloezieën voor het raamkozijn, maar ook naar jaloezie in een relatie.
Schrijf relevante content
Eerder noemden wij dat relevante content erg belangrijk is voor je SEO. Onthoud dat jouw doelgroep op zoek is naar een dienst, product of antwoord op zijn of haar vraag. Hoe beter je jouw doelgroep informeert, hoe beter zij jouw website zullen waarderen. Zoals je misschien wel weet houdt Google de sessieduur van jouw bezoekers bij. Ook het aantal pagina’s per sessie telt mee voor de rangschikking van jouw pagina’s en website. Hoe relevanter en informatiever jouw content, hoe meer Google jouw website zal waarderen. Begin bijvoorbeeld met het schrijven van blogs! Ook het delen van jouw content op social media en andere websites helpt met een goede ranking. Kortom: zorg ervoor dat jouw content de behoefte van jouw doelgroep voorziet!
Start met linkbuilding
Je hebt er vast weleens van gehoord: linkbuilding. Het is één van de belangrijkste SEO-technieken. Waarom? Omdat linkbuilding bijdraagt aan de autoriteit van jouw website. Linkbuilding houdt in dat externe websites vrijwillig linken naar jouw website. Hoe meer relevante websites naar jouw website verwijzen, hoe meer Google jouw site als een autoriteit zal gaan zien. Autoriteit betekent een betere ranking (hogere positie in Google) en uiteindelijk meer verkeer!
Aan de slag met SEO
Het optimaliseren van je SEO bestaat uit behoorlijk wat stappen. Wil je zelf aan de slag of heb je hulp nodig bij het schrijven van de juiste SEO-teksten, linkbuilding of geef je alles liever volledig uit handen? Onze SEO-experts denken graag met je mee. Neem gerust contact met ons op of kom langs in onze Studio in Woerden om kennis te maken.
Denk je dat wij je kunnen helpen?
Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.