Blog

De essentie van remarketing

Heb jij veel website bezoekers die wel klikken, maar uiteindelijk toch weer weggaan zonder te converteren? Wil jij graag opnieuw contact leggen met de mensen die eerder interactie met jouw website of app hebben gehad? Probeer dan eens gebruik te maken van een remarketing campagne. Benieuwd naar remarketing? Lees snel verder…

Wat is remarketing?

Remarketing, ook wel bekend als retargeting, is een methode om eerdere websitebezoekers met interesse in jouw producten of diensten opnieuw te benaderen door middel van tekst-, video- en beeldadvertenties. Je brengt in feite jouw bedrijf, producten of diensten opnieuw onder de aandacht van bezoekers die al eerder op je website zijn geweest. Door gebruik te maken van retargeting is de kans groot dat de potentiële klant terugkeert naar jouw website en getriggerd wordt tot een aankoop.

Hoe werkt het?

Een potentiële klant brengt een bezoek aan jouw website, maar koopt niets. De pixel op jouw website onthoudt dit bezoek. Vervolgens stel jij met de gegevens uit die pixel jouw advertenties in, precies gericht op die klant. De advertenties bevatten precies datgeen waar de potentiële klant interesse in heeft en al eerder op jouw website heeft bekeken. Deze personen zijn al eerder in aanmerking gekomen met jouw bedrijf en herkennen het product of je merk. Hierdoor heb je meer kans op clicks. De potentiële klant keert hierdoor terug naar jouw website en doet in het ideale geval toch nog een aankoop bij jou.

Vormen van remarketing

Er zijn talloze vormen van remarketing. Je kunt bijvoorbeeld adverteren op social media, maar ook op Google of LinkedIn. Wij lichten de meest gebruikte vormen uit:

1. Google Ads remarketing
De meest gebruikte vorm is Google Ads. Hierbij richt je je advertenties op bezoekers die al eerder op je website geweest zijn. Je kunt ook gebruik maken van dynamische advertenties, dit gaat nog een stapje verder. In dynamische advertenties worden de exacte producten getoond die jouw websitebezoekers eerder hebben bekeken. Tot slot kun je ook een lijst met contactgegevens van jouw klanten uploaden in Google Ads. Als deze personen zijn aangemeld bij Google, kun je advertenties aan hen tonen. Welke vorm je ook kiest, je triggert de potentiële klant om terug te keren naar jouw website en ditmaal wel een aankoop te doen.

2. Facebook en Instagram remarketing
Om je websitebezoekers te targeten, heb je de Facebook pixel nodig. Facebook remarketing werkt ongeveer hetzelfde als in Google Ads. De Facebook pixel kan automatisch personen aan een aangepaste doelgroep toevoegen. Dit wordt gedaan op basis van specifieke gebeurtenissen waarop je wilt targeten, zoals potentiële klanten die jouw website bezoeken maar niets kopen. Vervolgens voeg je advertenties toe. Ook bij Facebook kun je gebruik maken van dynamische ads, waarbij bezoekers producten te zien krijgen die voor hen het relevantste zijn.

3. LinkedIn remarketing
Op LinkedIn retarget je leden op basis van het kijkgedrag van een video-advertentie die je eerder op LinkedIn geplaatst hebt. Je kunt kiezen om deze advertentie te tonen aan leden die jouw video-advertentie voor 25%, 50%, 75% of 97% hebben bekeken. Let er wel op dat je doelgroep minimaal 300 leden heeft voordat je gebruik kunt maken van een retargeting campagne. Om te adverteren moet je net zoals Facebook een speciale LinkedIn ‘Insight Tag’ op je website plaatsen.

Aan de slag

Wil jij aan de slag met een remarketing campagne, maar heb je geen idee hoe? Heb je moeite met het installeren van de juiste pixel of tag op je website? Of ben je recentelijk begonnen met het opzetten van een retargeting campagne, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact op of kom langs in onze Studio in Woerden. De koffie staat al voor je klaar!

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.