Blog

Wat is Mailchimp en wat zijn de voordelen?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, waarmee je (potentiële) klanten kunt informeren, enthousiasmeren of inspireren. Het is dé manier om in contact te komen én te blijven met klanten. Mailchimp is een online dienst die zich volledig richt op het opmaken en versturen van nieuwsbrieven. In dit artikel lichten wij een aantal voordelen van Mailchimp uit, zodat jij zelf kan oordelen of deze software interessant is voor jouw organisatie.

Gratis startabonnement

Het eerste voordeel van Mailchimp is de gratis versie die zij aanbieden. Vooral voor startende ondernemers is dit de perfecte optie om zonder enige kosten te starten met het opbouwen van een mailinglijst. Wel moeten we eerlijk toegeven dat de gratis versie ook een aantal minpunten kent. Zo mag je maximaal 2000 abonnees hebben en blijft het logo van Mailchimp zichtbaar in je nieuwsbrieven. Ben je van plan om echt actief aan de slag te gaan met deze online dienst? Dan raden we je zeker aan om voor de betaalde variant te kiezen.

Eindeloze mogelijkheden op het gebied van design

Mailchimp biedt tientallen templates waar je uit kunt kiezen, waar je zelf de kleuren, logo’s, afbeeldingen en lettertypes kunt aanpassen. Een andere mogelijkheid is om een eigen ontwerp te maken. Groot voordeel is dat je hier geen technische kennis voor nodig hebt. Het programma kent namelijk een drag- en drop systeem, waarmee je jouw nieuwsbrief gemakkelijk kan inrichten en opstellen.

Implementatie met verschillende CMS-systemen

Wij bouwen de websites van onze klanten vrijwel altijd in WordPress. WordPress en Mailchimp gaan goed samen, maar het is goed om te weten dat het ook mogelijk is om het programma te koppelen met andere CMS-systemen, zoals Shopify en Magento. Schrijft iemand zich op de website in voor de nieuwsbrief? Dan wordt deze inschrijving automatisch toegevoegd in een specifieke lijst binnen Mailchimp. Superhandig!

E-mailmarketing automation

Een andere waardevolle toevoeging binnen Mailchimp is e-mailmarketing automation. Marketing automation is het automatiseren van je e-mailberichten. Enkele voorbeelden zijn; nieuwe leden verwelkomen met een mailtje, jarigen verrassen met een kortingsbon of een herinnering sturen wanneer iemand producten in het winkelmandje heeft geplaatst, maar (nog) niet heeft afgerekend.

A/B testen in Mailchimp

Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op het succes van de mailing. Denk hierbij aan de dag, het tijdstip en de onderwerpregel. De tekst “Alleen vandaag 75% korting” zal de ontvanger veel nieuwsgieriger maken dan “Nieuwsbrief september”. Om verschillende factoren te kunnen testen, biedt Mailchimp de mogelijkheid om een campagne in tweeën te delen. De helft van de ontvangers krijgt de ene variant van de nieuwsbrief, en de andere helft de andere variant. Aan de hand van de statistieken kun je zo achterhalen welke variant het beste heeft gescoord.

Uitgebreide statistieken en rapportages

Het succes van een e-mail campagne hangt af van de uiteindelijke hoeveelheid ontvangers die de nieuwsbrief leest en op basis van jouw nieuwsbrief actie onderneemt. Dit soort informatie is te achterhalen door Mailchimp aan Google Analytics te koppelen. De statistieken van Mailchimp tonen hoeveel ontvangers de nieuwsbrief openen, hoe vaak er op een link wordt geklikt, het aantal uitschrijvingen per verstuurde nieuwsbrief en het aantal bounces. Vervolgens kun je met behulp van Google Analytics informatie over jouw bezoekers achterhalen, zoals het klikgedrag op jouw website of het voltooien van een aankoop.

Wil jij ook met Mailchimp beginnen? Of ben je benieuwd naar de verschillende mogelijkheden van Mailchimp? Wij helpen je graag. Aarzel niet en neem gerust contact met ons op of kom langs. Je bent van harte welkom in onze studio in Woerden! De koffie staat voor je klaar.

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.