Blog

Wat is Google Display?

Waarschijnlijk ben je wel bekend met Google Ads en Google Shopping, maar heb je ook al eens van Google Display gehoord? Met Display advertenties bereik je gemakkelijk miljoenen mensen uit jouw doelgroep. In deze blog leggen we je uit wat Google Display is en hoe je het gebruikt. Lees snel verder…

Wat is Google Display?

Met Google Display advertenties ga je net iets verder dan met jouw tekstadvertenties uit Google Ads. Hoewel je deze tekstadvertenties in Google Display kunt gebruiken, kun je ook banners van jouw producten laten plaatsen op websites uit het Google Display Netwerk. Dit netwerk bestaat uit meer dan drie miljoen apps en websites. De banners worden door middel van machine learning en intentiesignalen getoond aan zowel bestaande als toekomstige klanten.

Display-campagnetypen

Net zoals in Google Ads en Shopping bestaan er ook in Google Display twee campagnetypen, namelijk Slim en Standaard. Wil je de volledige controle over jouw advertenties? Kies dan voor een Standaard campagne: je selecteert handmatig jouw biedingen, targeting en advertentie instellingen. Je kunt in dit type ook nog kiezen voor responsieve advertenties – hier gaan we later verder op in. Heb je geen zin in om alles handmatig in te stellen? Kies dan voor een slimme campagne: hierbij gaat alles volledig automatisch. Door middel van machine learning worden je campagnes geoptimaliseerd en worden je biedingen volledig automatisch ingesteld. Je hoeft alleen de inhoud en afbeelding voor je advertentie te uploaden en een dagbudget en CPA door te geven. Klaar is Kees!

Verschillende soorten advertentietypen

Je kunt je advertenties op verschillende manieren indelen. We lichten de belangrijkste manieren uit:
1. Responsieve display advertenties
Geen zin om alle advertenties handmatig in te stellen? Kies dan voor responsieve display advertenties. Je hoeft alleen een afbeelding, video, koptekst, logo en beschrijving toe te voegen en Google doet de rest. Je kunt ook meerdere items uploaden. Google past de grootte en het uiterlijk van de advertenties automatisch aan naar alle beschikbare advertentieruimtes.
2. Geüploade advertenties
Wil je meer controle over hoe je advertenties eruitzien? Kies dan voor geüploade advertenties. Hierbij kun je zelf je advertenties ontwerpen en samenstellen en deze in Google uploaden. De advertenties worden dan getoond in advertentieruimtes met de formaten die passen bij wat jij hebt geüpload.

De 7 targeting opties voor display-advertenties

Je kunt je advertenties op verschillende manieren targeten. Welke targeting je kiest, hangt af van je doelstelling: naamsbekendheid opbouwen, productoverweging beïnvloeden of conversies genereren. We lichten de belangrijkste manieren kort uit:
1. Affiniteitsdoelgroepen: hiermee bereik je mensen die echt geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen. Deze doelgroep wordt geselecteerd op basis van levensstijl, interesses en passies.
2. Demografische targeting: hierbij target mensen je op basis van leeftijd, geslacht en ouderlijke status. Je kunt ook gedetailleerde demografische gegevens toevoegen, denk hierbij aan woningbezit en opleiding.
3. Aangepaste affiniteitsdoelgroepen: als de standaard affiniteitsgroepen niet goed bij jou bedrijf passen kun je zelf een affiniteitsdoelgroep maken. Hierdoor kun je een hele specifieke doelgroep of niche bereiken.
4. In-market doelgroepen: hiermee bereik je mensen die op het punt staan een aankoop te doen. Hierdoor bereik je dus ook de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten en een koopintentie hebben.
5. Aangepaste intentiedoelgroepen: als de in-market doelgroepen niet helemaal zijn wat je zoekt, kun je een aangepaste intentiedoelgroep maken. Dit is vooral geschikt als je een bepaalde niche wil targeten.
6. Vergelijkbare doelgroepen: hiermee bereik je mensen die vergelijkbaar zijn met een remarketing lijst of een andere doelgroep lijst die je geüpload hebt. De lijst wordt automatisch voor jou gemaakt.
7. Remarketing: hierbij richt je jouw advertenties op mensen die al eens eerder in contact zijn geweest met en interesse hebben getoond in jouw merk of product. Bij remarketing is de kans op conversie groot.
Daarnaast bestaan er verschillende slimme biedstrategieën voor je Display campagne. Deze biedstrategieën bespreken we uitgebreid in deze blog.

Aan de slag!

Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij het instellen van jouw Google Display campagne? Wil je zelf een Google Display campagne opzetten, maar heb je geen idee hoe dit moet? Of wil je gewoon even sparren over jouw advertenties? Neem gerust contact met ons op of kom langs in onze Studio in Woerden. We helpen je graag.

Denk je dat wij je kunnen helpen?

Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.