Blog

Wat zijn negatieve zoekwoorden en wat moet ik ermee?

Wie bekend is met Google Ads weet dat negatieve zoekwoorden uiterst belangrijk zijn. Zo kun je vermijden dat mensen die op zoek zijn naar een bank die geldzaken regelt, naar jouw webpagina over meubels worden gestuurd. In deze blog vertellen we je meer over negatieve zoekwoorden, zodat ook jij meer uit je Google Ads campagne kunt halen.

Wat zijn negatieve zoekwoorden?

Negatieve zoekwoorden – vaak ook uitsluitingszoekwoorden genoemd – zijn woorden of zinnen, waarop je juist niet gevonden wilt worden. Ze sluiten niet aan bij de producten of diensten die je aanbiedt. Negatieve zoekwoorden zijn van toepassing op elke soort product of dienst. Wij raden iedereen die gebruikt maakt van Google Ads dan ook an om ze te gebruiken om irrelevante, betaalde, klikken te voorkomen en je conversies te verhogen.

We pakken er even een voorbeeld bij; stel je bent de eigenaar van een boekenwinkel in Utrecht. Je wil Google Ads advertenties inzetten en je adverteert breed op het woord ‘boeken’. Je verkoopt alleen nieuwe boeken, maar je ziet ook dat mensen die zoeken op ‘tweedehands boeken’ of ‘boek verkopen’ op jouw advertenties klikken. Om ervoor te zorgen dat jouw advertenties niet langer op dit soort termen worden vertoond, kun je negatieve zoekwoorden toevoegen.

Waarom negatieve zoekwoorden toevoegen?

Door uitsluitingszoekwoorden in te stellen, zal je advertentie minder vaak worden weergegeven. Het voordeel hiervan is dat jouw advertenties alleen bij de meest relevante zoekopdrachten worden getoond. Dit zal er waarschijnlijk voor zorgen dat je Click Through Rate toeneemt. Een hogere CTR zorgt voor een hogere kwaliteitsscore, waardoor je minder gaat betalen voor een klik. Hierdoor zullen je Google Ads kosten dus afnemen.

Hoe vind je nieuwe uitsluitingszoekwoorden?

Heb je een eigen webwinkel? Dan komen er waarschijnlijk al een aantal woorden in je op waar je niet mee geassocieerd wil worden. Maar er kunnen ook negatieve zoekwoorden zijn waar je niet meteen aan denkt. Een handig trucje om deze zoekwoorden te achterhalen is door in Google Ads op ‘zoektermen rapport’ te klikken. In dit rapport staan alle zoektermen waarmee jouw advertenties vertoond worden. Staan hier zoekwoorden tussen waarop je niet gevonden wilt worden, dan kun je deze als negatief toevoegen. Je kunt bij het selecteren van uitsluitingszoekwoorden kiezen om de zoekwoorden uit te sluiten op advertentiegroepniveau, op campagneniveau of via een uitsluitingszoekwoordenlijst.

Houd rekening met uitsluitingszoekwoord-type

Net als bij het toevoegen van zoekwoorden, kun je een zoekwoord exact, op zinsdeel of breed uitsluiten. We zullen alle drie de soorten kort toelichten:

  • Exact uitsluitingszoekwoord: de advertentie wordt niet weergegeven indien de zoekopdracht exact gelijk is aan dat woord. Als iemand zoekt op ‘boek’, terwijl je ‘boek’ als uitsluitingszoekwoord hebt opgegeven, wordt je advertentie dus niet getoond. Zoekt iemand op ‘boeken’, dan kan de advertentie wel getoond worden.
  • Woordgroep uitsluitingszoekwoord: door gebruik te maken van een woordgroep uitsluitingszoekwoord kun je voorkomen dat je advertentie wordt getoond wanneer de zoekopdracht die woordgroep bevat. Is je woordgroep uitsluitingszoekwoord ‘boek kopen’ is, dan wordt de advertentie niet weergegeven als iemand op ‘tweedehands boek kopen’ zoekt. Als er gezocht wordt op ‘boek tweedehands kopen’, dan kan hij wel getoond worden, omdat er een woord tussen ‘boek’ en ‘kopen’ staat.
  • Breed uitsluitingszoekwoord: met een breed uitsluitingszoekwoord kun je voorkomen dat je advertentie wordt weergegeven wanneer dat woord wordt gebruikt in de zoekopdracht. Wanneer je ‘boek’ als uitsluitingszoekwoord opgeeft, wordt je advertentie niet weergegeven als iemand zoekt op ‘boek kopen’.

    Is het je nog niet helemaal duidelijk hoe en waarom je uitsluitingszoekwoorden moet gebruiken? Of ben je benieuwd hoe wij jouw bestaande Google Ads kunnen optimaliseren? Neem dan gerust contact met ons op of kom langs in onze Studio in Woerden. Wij helpen je graag verder!

    Denk je dat wij je kunnen helpen?

    Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.