Blog

4 tips voor het schrijven van een onweerstaanbare blogtitel

Je kunt nog zo’n goede blog schrijven, als de blogtitel niet aanspreekt wordt de blog waarschijnlijk niet goed gelezen. Met een opvallende titel kun je de aandacht trekken, de interesse van jouw doelgroep wekken en het verkeer naar jouw website verhogen. Wil jij dat jouw blogtitel eruit springt? Met de tips in dit artikel gaat het je lukken!

Voordat we starten met de tips, willen we je graag het volgende meegeven. Je wil niet alleen dat jouw titel de aandacht trekt, je wil ook dat jouw blog een goede positie in Google krijgt. Zorg er daarom voor dat je een focus keyword (het liefst aan het begin) in de titel gebruikt. Verder mag de titel niet te lang zijn, anders wordt deze in de Google zoekresultaten afgebroken.

1. Stel een vraag in jouw blogtitel

Door een vraag te stellen in de titel van een blog maak je potentiële lezers nieuwsgierig. Zij willen namelijk het antwoord op de vraag weten. En dat antwoord staat natuurlijk in jouw blog! Je potentiële lezer kan dus eigenlijk niet anders dan jouw blog lezen, omdat hij of zij simpelweg nieuwsgierig is naar het antwoord.

Voorbeelden:

  1. Hoe stimuleren wij offline verkopen met advertenties in Google Shopping?
  2. Reflecteert jouw huisstijl nog daadwerkelijk wie jouw bedrijf is?
  3. Haal jij alles uit je LinkedIn-bedrijfspagina?

2. Maar een lijstje van jouw blogtitel

Naast het stellen van een vraag werken lijstjes ook erg goed. De reden hierachter is simpel: met een lijstje kun je ingewikkelde informatie op een gemakkelijke manier aan de lezer voorschotelen. Je verdeelt de informatie in hapklare stukken, wat aantrekkelijker is dan een ellenlange lap tekst. Bovendien weet de lezer precies hoeveel punten je over een bepaald onderwerp gaat behandelen. Daarnaast raden wij aan om cijfers in het lijstje te verwerken. Let daarbij op dat je het getal daadwerkelijk als cijfer plaatst en niet uitschrijft.

Enkele voorbeelden:

  1. 5 redenen waarom ook jij aan videocontent jij moet geloven
  2. Instagram: 3x nieuwe features
  3. 10 Do’s & Don’ts op social media

3. Versus

Een andere tip is om gebruik te maken van vergelijkingen! Deze zijn gemakkelijk te verwerken voor je lezer. Vergelijkingen zijn compact en de lezer weet meteen welke inhoud hij kan verwachten. In ‘versus-blogtitels’ zet je twee gerelateerde of juist tegenstrijdige onderwerpen tegenover elkaar, die je in het artikel met elkaar gaat vergelijken. Dit is erg aantrekkelijk voor lezers, aangezien zij het vergelijkend onderzoek niet langer zelf hoeven uit te voeren.

Enkele voorbeelden:

  1. Marketing versus branding
  2. Facebook versus Apple iOS 14: wat zijn de gevolgen voor jouw advertenties?
  3. Instagram vs. Facebook: welk kanaal past beter bij jouw bedrijf?

4. Straal volledigheid uit in jouw titel

    Hoe completer een blogpost is, hoe aantrekkelijker het is om erop te klikken. Lezers krijgen zo namelijk het idee dat in jouw blog alle informatie over een bepaald onderwerp te vinden is. Jouw bron wordt als volledig gezien en ook krijgt de lezer veel content terug voor zijn of haar click. Door in je blogtitel woorden te gebruiken die volledigheid aantonen of suggereren, zorg je gegarandeerd voor meer lezers!

    Enkele voorbeelden:

    1. De ultieme gids voor het schrijven van Instagram teksten
    2. Dé complete Google Ads handleiding voor 2022!
    3. 100 social media inhakers

    Zou je graag meer tips voor het schrijven van een goede blog willen ontvangen? Of wil je jouw blogs liever laten schrijven door een van onze content specialisten? Neem gerust contact met ons op of kom langs in onze studio om de mogelijkheden te bespreken. De koffie staat voor je klaar!

    Denk je dat wij je kunnen helpen?

    Kom vrijblijvend langs, vertel ons wat voor project jij in gedachten hebt. En wij leggen uit wat we voor jou kunnen betekenen.